Jævn start på ny HBO-serie om erhvervslivet

Jævn start på HBO-serien ”Billions” om en anklager og en grisk spekulant

Skuespillerne Paul Giamatti (tv.) og Damian Lewis ved præsentationen af ”Billions” i USA forleden. -
Skuespillerne Paul Giamatti (tv.) og Damian Lewis ved præsentationen af ”Billions” i USA forleden. - . Foto: Scanpix.

Det er sæson for serier om bedragerisk erhvervsliv på tv. På DR 1 løftes i ”Bedrag” hver søndag nye flige i energiselskabet Energreens lyssky forretningsmetoder, og nu supplerer HBO Nordic med serien ”Billions”.

Her følger man den offentlige anklager Chuck Rhoades fra New York (Paul Giamatti) og hans kamp for at afsløre den ekstremt velhavende erhvervsspekulant Bobby ”Axe” Axelrod (Damian Lewis, kendt som Brody i ”Homeland”-serien).

Hvor dansk fiktion - både bøger og film - ikke rummer mange skildringer af det private erhvervsliv, er det anderledes i USA. Her har kunstnere op gennem tiden udforsket mekanismerne i det komplicerede forhold mellem det frie, individuelle initiativ i samfundets kollektive interesser.

På den ene sider hylder amerikanerne den driftige iværksætter, på den anden side er samfundssind en lige så uramerikansk værdi.

Individ versus samfund-modsætningen er fuldt til stede i første afsnit af ”Billions”, der har premiere denne uge. Rollefordelingen mellem den ”gode” statsanklager Rhoades med høj samfundsmoral og den ”onde” spekulant Axelrod med egoismen lynende under de skarpt optrukne øjenbryn er så bastant, at den næsten ikke kan undgå at blive nuanceret en anelse i kommende afsnit.

På minussiden hører også en noget skrabet scenografi. Forvent ikke ødsle boligindretninger og kælen musik som i andre HBO-produktioner. Det positive ved det kulisse-agtige udtryk er dog, at man fokuserer på dialogen, der er virkelig hurtig og skarp. Tilmed får man ret detaljeret viden om både den offentlige anklagemyndigheds arbejde og finanssektorens indretning, uden at fagudtryk og insider-termer tynger fremdriften.

Og så spiller Paul Giamatti fremragende. Hans rækkevidde som skuespiller er stor: Fra portrættet af en sødt-patetisk, pinot noir-drikfældig eksmand i ”Sideways” til 1700-tals-præsidenten John Adams i serien af samme navn har han vist, hvor meget han rummer. Takket være ham kan ”Billions” løfte sig fra det noget jævne udgangspunkt, den begynder på.