Norsk film gør grin med flygtningekrisen

Skuespillerne Anders Baasmo Christiansen (t.v), Olivier Mukuta og Henriette Steensrup, som spiller med i ...

Skuespillerne Anders Baasmo Christiansen (t.v), Olivier Mukuta og Henriette Steensrup, som spiller med i filmen "Welcome to Norway". Foto: Gorm Kallestad

Ved små, fine detaljer og episoder, der kalder grinet frem, skildres de gode og dårlige holdninger, der kendetegner det brandvarme tema
VG

Den norske film ”Welcome to Norway” er en komedie om religiøse konflikter blandt asylansøgere og kritiseres for at banalisere alvoren af den internationale flygtningekrise

For mange film gælder det, at aktualitet er afgørende for at skabe opmærksomhed blandt publikum.

I tilfældet med flygtningekomedien ”Welcome to Norway” har netop tidspunktet dog ikke kun skabt interesse, men også debat om, hvor grænserne går for at lave grin med en virkelighed, der for nogle gælder liv og død eller religiøs forfølgelse.

Filmen har været undervejs i flere år, men fik premiere i sidste uge og ruller hen over norske biograflærreder midt i den største internationale flygtningekrise siden Anden Verdenskrig.

Under overskriften ”Flygtningefjols på fjeldet” skriver avisen Vårt Land, at temaet er godt, men at filmen er for banal til at løfte en vigtig opgave om at give et følelsesmæssigt indblik i asylansøgernes liv.

”Præmissen og rammen for historien er interessant, men her stopper det også. Fordi temaet er så aktuelt, er det åbenbart, at filmen vil skabe interesse i Norge og ude i verden, men skildringerne er for flade. Derfor bliver det aldrig andet end en farce,” lyder det i avisens anmeldelse.

Filmens udgangspunkt er , at en hotelejer vil ombygge de faldefærdige bygninger til asylcenter og dermed modtage en fed sum penge fra staten for at huse de nytilkomne.

Flere tidligere asylansøgere medvirker som statister, og filmen får i VG ros for at levere humoristiske stikpiller til flygtningedebatten. Hotelejeren er eksempelvis udtalt racist.

”Ved små, fine detaljer og episoder, der kalder grinet frem, skildres de gode og dårlige holdninger, der kendetegner det brandvarme tema. Både fra norsk synspunkt, men også fra asylansøgernes side. I lighed med resten af verden kan man ikke skære alle over en kam,” skriver avisen.

Et af de mere opsigtsvækkende temaer i filmen er gnidningerne mellem religiøse grupper. Her foreslår en asylcentermedarbejder på et tidspunkt at placere en buddhist på værelset mellem sunni-muslimer og hinduer for at fungere som en buffer.

Aftenposten roser ”Welcome to Norway” for at lade flere tidligere flygtninge spille væsentlige roller, men kalder samtidigt filmen tam.

”Asylansøgerne er hverken helte eller ofre, men en del af det skrupskøre persongalleri. Det er sikkert rigtig valgt for så fjollet en historie. Den uprætentiøse og ufarlige tone egner sig ikke til intelligent satire med politisk brod,” lyder det.

På filmfestivalen i Göteborg i februar vandt ”Welcome to Norway” publikumsprisen for bedste nordiske film.