Hun fotograferer den indre skønhed

UDSTILLING Det Nationale Fotomuseum i København viser en stor retrospektiv udstilling af Rigmor Mydtskovs formidable fotokunst

Rigmor Mydtskov er en institution i dansk kunst- og kulturliv, og hendes billeder rammer noget, der får os andre til at huske dem bagefter. -- Foto: Leif Tuxen.
Rigmor Mydtskov er en institution i dansk kunst- og kulturliv, og hendes billeder rammer noget, der får os andre til at huske dem bagefter. -- Foto: Leif Tuxen.

Det er præcis 20 år siden netop nu, men af alle de turbulente og følelsesintense dage efter studentereksamen står den onsdag eftermiddag i Rigmor Mydtskovs atelier for mig i et meget særligt, meget klart skær. For som lederen af Det Kongelige Bibliotek, Erland Kolling, sagde, da han i går åbnede Mydtskovudstillingen "Sjæle op til overfladen – et liv i billeder", så er det en meget speciel oplevelse at blive fotograferet af Rigmor Mydtskov.

Som fotograf arbejder hun så intenst med en, at man ikke er helt den samme, når man forlader hendes atelier i Østbanegade i København. Hun går virkelig til én, men altid med en positivt udfordrende facon. Alle bliver smukkere på hendes fotografier, og det er ikke et spørgsmål om retouchering, men om den indre styrke og selvsikkerhed, hun får frem i én.

Det lyder patetisk, men man er faktisk en lille smule forandret, når man har været foran Rigmor Mydtskovs linse. Hun er passioneret interesseret i mennesker, og der sker noget mellem hende og personen på billedet, der forlener hendes fotografier med en særlig hemmelighedsfuldhed og dybde. Selv velkendte, berømte ansigter ser man på en ny måde, når det er Rigmor Mydtskov, der har fotograferet dem.

Udstillingen "Sjæle op til overfalden" er den første store udstilling af en dansk fotografs værker på Det Nationale Fotomuseum, og at valget faldt på netop Rigmor Mydtskov i anledning af hendes 80-årsdag, virker fuldstændig naturligt.

For Mydtskov er en institution i dansk kunst- og kulturliv. Når man glider gennem udstillingen og ser alle disse fotografier af kendte og kongelige, så er det mere end bare gode fotos. Det er epokehistorie i fotografier af de, der har skabt vores kulturliv og historie for få minutter siden og dem, der endnu er i gang med det.

Der er vemodig og glad gensynsglæde med billeder, man kender så godt. For et portrætfoto af Rigmor Mydtskov bliver kanoniseret, når der siden hen skal bruges billeder af en bestemt kunstner. Fordi de rammer noget, der får os andre til at huske det bagefter. Der er noget i de billeder, man ikke kan indfange, kun blive indfanget af.

Det er i et harmonisk, men samtidig ironisk smil i kunstneren Bjørn Nørgaards skæg, i den overvindelse man mere kan fornemme end se, det koster en gallaklædt, officiel, men også gammel dronning Ingrid at stå så rank, så værdig, så stærk et øjeblik endnu. I den totale opslugthed af kunsten, som dirigenten Ole Schmidt udstråler, da Mydtskov har fanget ham i et øjeblik at nærmest skulpturel skønhed.

Og så et foto, der ramte mig fysisk med sin diskrete smertefuldhed. Det er et foto af maleren Barbara Gress, der sidder foran et af sine malerier med sit nyfødte nøgne barn i skødet. Ved første blik et næsten klicheagtigt bedårende billede af moderskabet. Men tro mig, det er det ikke! Det er et foto af fortabelse, af en mor og et barn helt uden kontakt. Midt i maleriet står en kvinde og rækker ud i tomheden efter hjælp, og man mærker, hvordan hun er en spejling af Gress' indre. Et foto, der umiddelbart skulle være fuldendt henrivende, viser i stedet noget helt andet, meget stærkere. Men uden på nogen måde at udlevere. Det er i sin forfærdende fremstilling både fantastisk smukt og modigt taget.

Sjæle op til overfladen – et liv i billeder. Rigmor Mydtskov retrospektivt. Det Nationale Fotomuseum, Diamanten København. Til den 3. september.

kultur@kristeligt-dagblad.dk

Der er vemodige og glade gensyn med mange af de billeder, man kender så godt, på udstillingen. Blandt andet dette af Suzanne Brøgger. – Foto: Rigmor Mydtskov.
Der er vemodige og glade gensyn med mange af de billeder, man kender så godt, på udstillingen. Blandt andet dette af Suzanne Brøgger. – Foto: Rigmor Mydtskov.