Hvor der er lys, er der også mørke

Direktør for Aarhus Festuge Jens Folmer Jepsen vil gerne sætte livets paradokser i spil. I morgen begynder hans niende og sidste festuge, denne gang under temaet ”Lys, mere lys”

”Jeg har fra begyndelsen haft det sådan med festugen, at den var ligesom et sæt tøj, der passede mig godt. Der skulle selvfølgelig justeres lidt, men jeg har hele tiden selv følt, at det sæt tøj sad rigtigt godt på mig,” siger Jens Folmer Jepsen. -
”Jeg har fra begyndelsen haft det sådan med festugen, at den var ligesom et sæt tøj, der passede mig godt. Der skulle selvfølgelig justeres lidt, men jeg har hele tiden selv følt, at det sæt tøj sad rigtigt godt på mig,” siger Jens Folmer Jepsen. - . Foto: Scanpix.

”Lys, mere lys” skulle efter sigende have været den store tyske forfatter Johan Wolfgang von Goethes sidste ord, inden han døde i 1832. De ord er også det fælles tema for den 10 dage lange kulturfestival Aarhus Festuge, der begynder i morgen.

Festugen åbnes traditionen tro af dronning Margrethe, ligesom traditionen foreskriver et enormt opbud af arrangementer inden for alle områder af kulturlivet. Knap 1000 bliver det til i alt, når det hele tælles med. De kan langt fra alle samles om det fælles tema, men direktør for Aarhus Festuge Jens Folmer Jepsen vil gøre sit til, at den halve million mennesker, der gæster festivalen, kommer til at opdage, at det handler om lys.

”Det er på den ene side et meget konkret tema, som især om aftenen vil være meget synligt. Samtidig rummer det et mere abstrakt plan, som man vil opdage, hvis man giver sig tid til at dykke dybere ned i det,” siger Jens Folmer Jepsen og fortsætter:

”Goethe siger ordene, da han skal dø, og jeg tolker det, som han forsøger at række ud efter lyset for at holde dødens mørke på afstand. Med temaet ”Lys, mere lys” får vi dermed introduceret mørket samtidig med, at vi siger lys. Den dualisme er meget vigtig for mig, for det er et grundvilkår for os mennesker, at vi skal lære at leve med paradokserne, og at livet ikke er noget uden døden.”

Ser du et religiøst aspekt i begrebet lys?

”Nej. Goethe har sikkert set et guddommeligt lys, men jeg er mere pragmatisk og er bare spændt på, hvad der sker efter døden. Men jeg tror, vores liv bliver stærkere, hvis vi hele tiden har bevidstheden om, at vi skal dø.”

Ifølge festugedirektøren er vi mennesker for tilbøjelige til at efterlyse enkle svar på alting. Men svarene ligger oftere i et ”både-og” end i et ”enten-eller”, og det kan kunst og kultur være med til at åbne vores øjne for, påpeger han.

Aarhus Festuge får blandt andet besøg af den newzealandske lyskunstner Daniel Belton, der udsmykker byens nye, store bibliotek Dokk1 ude og inde med sin hidtil største installation. 10 projektorer vil kaste billeder af dansere og geometriske former op på bygningens aluminiumsoverflade, og det vil, ifølge kunstneren, udvide vores opfattelse af, hvad rum kan bruges til, samtidig med at publikum glemmer, at de kigger på en bygning fra deres hverdag og i stedet blev hensat til et andet mere abstrakt sted.

Et andet værk, hvor lys spiller hovedrollen, er ”Himlen under Aarhus”. Det er en række lodrette, oplyste stolper placeret under Clemens Bro. Et sted, der normalt er mørkt, og som folk typisk skynder sig igennem for at nå fra ét sted til et andet, bliver på den måde et lyst og levende byrum.

”Det skaber en ny forbindelse mellem oppe og nede, mellem lys og mørke og mellem tryg og utryg,” siger Jens Folmer Jepsen om værket.

Det samme kan siges om værket ”Mikado”, der er et skulpturelt virvar af rammer, der om aftenen vil skabe en passage af lys gennem en af byens gågader.

Et eksempel på et arrangement om lys i mere overført betydning er en samtale mellem den amerikanske forretningmand Jac Holzman, der står bag pladeudgivelser med verdensberømte bands som The Doors og Queen og musikjournalisten Sylvie Simmons.

”Det bliver en samtale om at se lyset og mulighederne før alle andre,” siger Jens Folmer Jepsen.

Årets Aarhus Festuge er den niende og sidste med Jens Folmer Jepsen ved roret. Som den længst siddende festugedirektør nogensinde takker han nu af og giver stafetten videre til Rikke Øxner, der er tidligere kunstnerisk leder af Roskilde Festival.

”Jeg har fra begyndelsen haft det sådan med festugen, at den var ligesom et sæt tøj, der passede mig godt. Der skulle selvfølgelig justeres lidt, men jeg har hele tiden selv følt, at det sæt tøj sad rigtigt godt på mig.”

Jens Folmer Jepsen er især godt tilfreds med, at han har fået rokket ved festugens image som en ølfest for de fleste og en elitær fest for de få.

”Jeg har været med til at flytte debatten væk fra spørgsmålet, om Aarhus Festuge skal være folkelig eller elitær. I stedet har jeg hele tiden insisteret på udelukkende at snakke om kvalitet,” siger han.

En undersøgelse fra Epinion viste sidste år, at Aarhus Festuge er den tredje mest kendte begivenhed i Danmark, kun overgået af Roskilde Festivalen og Smukfest i Skanderborg.