Jennifer Egans skarpe blik på samtiden

”Se på mig” fra 2001, der nu udkommer på dansk, bekræfter Jennifer Egans selvfølgelige plads i den frodige amerikanske samtidslitteratur

Jennifer Egan er født i 1962, bor i New York, og fik sit gennembrud på dansk med romanen ”Tæskeholdet banker på” fra 2012. -
Jennifer Egan er født i 1962, bor i New York, og fik sit gennembrud på dansk med romanen ”Tæskeholdet banker på” fra 2012. - . Foto: Uffe Weng.

Jennifer Egan: Se på mig. Oversat af Steffen Rayburn-Maarup. 414 sider. 299 kroner. Klim

I USA er der i disse år en stærk generation af prosaforfattere omkring de 50 år. Navne som Jonathan Franzen, Jeffrey Eugenides, George Saunders, Dave Eggers og Jennifer Egan udgør trods store indbyrdes forskelle en fælles front, der er optaget af at beskrive de sociale, økonomiske og politiske forhold i samtiden så præcist som muligt.

De er alle ekstremt velskrivende og sprogligt bevidste og forener desuden kulturkritik med stor indlevelse i deres hovedpersoner.

I de bedste af deres bøger blandes profetier og visioner med empati og melankoli; den kritiske samtidsbeskrivelse kombineres med påpegning af steder i det moderne, hvor medmenneskelighed er mulig.

I Jennifer Egans nye roman på dansk sættes vores billedbårne samtid under lup. ”Se på mig” handler om fotomodellen Charlotte, der i en voldsom bilulykke mister sit udseende og kastes ud i en identitetskrise. Takket være avanceret kirurgi får hun et ansigt igen, men det er ikke hendes eget, så hvordan ser man på sig selv, når omgivelserne i New Yorks modelverden ser en anden, end den man selv mener at være? Charlotte tager på rekreation i sin barndomsby Rockford, Illinois, og møder her en navnesøster: 17-årige Charlotte, som er datter af fotomodellen Charlottes skoleveninde. Den unge Charlotte råber på sin egen måde også ”se på mig”: Hendes forældre forstår hende ikke, og gymnasiekammeraterne knytter hun sig ikke til. Kun den lokalhistorieinteresserede onkel Moose og den kræftramte lillebror ser tilsyneladende Charlotte, som hun er.

De to Charlotters skæbner kører parløb gennem den ambitiøse roman og forbindes med andre personer, der også råber ”se på mig”, for eksempel den unge Aziz, der planlægger et terrorangreb på New Yorks indbyggere og tænker: ”Hvis det samlede mål var at blive set - at fylde æteren med billeder af ødelæggelse, der kunne stå som både en lektie og en advarsel - hvorfor så ikke ramme de berømte mennesker selv?”. Også han vil ses, have opmærksomhed og skille sig ud.

Men romanens personer får ikke det, de selv ønsker. Uden at røbe for meget eller at overfortolke kan man sige, at romanens personer alle lægger trykket i titlen ”Se på mig” på ”mig”: Se på mig. Men romanens overordnede udsagn lægger trykket på ”se”: Se på mig. Romanen er, blandt meget andet, også en bøn om nærvær og fokus, en meditation over mulighederne for at give hinanden en dybere, eksistentiel opmærksomhed i en verden præget af overflader.

Jennifer Egan skrev romanen før den 11. september 2001 og det er rigtigt set af forlaget Klim at udgive den nu. Trods snart 15 år på bagen er der intet bedaget ved ”Se på mig”, for vores samtid er blevet endnu mere optaget af terror, billeder, digitalisering og online-liv siden da.

Den roman, der blev Egans gennembrud herhjemme - ”Tæskeholdet banker på” - er mere ferm og ekvilibristisk; som det guitarhoved, der pryder bogens forside, har Egan fået flere strenge at spille på. Den tidlige roman ”Se på mig” mangler undertiden noget fremdrift, og det står ikke altid klart, hvad vi skal bruge så mange oplysninger om bipersoner til. Romanen tog seks år at skrive, og det bærer den undertiden præg af. Men Egans evne til at beskrive mange forskellige miljøer præcist og hendes fjerlette skift mellem satire og alvor samt gehør for den effektive dialog var til stede fra starten. Og så har hendes eksperimentlyst og vilje til at udforske skriftmediets muligheder aldrig fejlet noget: Hendes nyeste roman ”Sort boks” er således en Twitter-roman.

Det skal blive spændende at følge hendes næste træk, men sikkert er det, at hun indtager en prominent plads i den frodige amerikanske samtidslitteratur med ”Tæskeholdet banker på” og nu, til glæde for danske læsere, ”Se på mig”.