Kafka får os til at stille alle de gode spørgsmål

Det er et drømmeprojekt at sætte Kafkas berømte bog Processen op som teater, siger Martin Tulinius, instruktør og kunstnerisk leder af det nye københavnske teater Republique. Han har skabt en visuel forestilling med fokus på de menneskelige relationer og nedtoner retssalsdramaet

”Det geniale ved ’Processen’ er, at den rammer lige i hjertet af det 20. århundredes åndelige livssyn,” siger stykkets instruktør, Martin Tulinius. På scenen ses blandt andre skuespillerne Troels II Munk, Morten Hauch-Fausbøll og Jens Jacob Tychsen. –
”Det geniale ved ’Processen’ er, at den rammer lige i hjertet af det 20. århundredes åndelige livssyn,” siger stykkets instruktør, Martin Tulinius. På scenen ses blandt andre skuespillerne Troels II Munk, Morten Hauch-Fausbøll og Jens Jacob Tychsen. –. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Da teaterinstruktør Martin Tulinus var bare fem år, havde han en voldsom drøm om sin egen død. Senere i sit voksenliv blev han igen konfronteret med døden, da han slap næsten uskadt fra en alvorlig trafikulykke. De to episoder har, sammen med bekendtskabet med Franz Kafkas forfatterskab, haft stor betydning for ham som menneske og som kunstner.

LÆS OGSÅ: K for kvinde, kærlighed og Kafka

De fleste af os spørger på et tidspunkt: Hvorfor er jeg her, når jeg alligevel skal dø? For mig kom spørgsmålet allerede, da jeg var fem år, men jeg tror, at den uafklarethed omkring meningen med livet er et grundvilkår for mennesket, og at det er noget af det, der gør Kafka så interessant, siger Martin Tulinius.

Han har selv brugt meget tid i sit liv på at tænke over, hvad det vil sige at være menneske, og han mener, at det dybest set er den interesse, der har fået ham til at vælge teatervejen. En vej, der har ført ham frem til posten som instruktør og kunsterisk leder af det københavnske teater Republique.

Allerede i 2000 modtog han en Reumertpris for bedste nye danske dramatik for forestillingen K på teater Kaleidoskop baseret på forfatteren Franz Kafkas liv og lige siden har han vidst, at han ville iscenesætte Kafkas hovedværk, Processen.

Nu er tiden så kommet. Som leder af Republique er det oplagt for ham at sætte forestillingen op der, og allerede her en uge før premieren tegner Processen til at blive en gedigen publikumssucces. Mere end 60 procent af billetterne er allerede solgt, og spilleperioden er på forhånd blevet forlænget.

Som nyetableret teater er vi vant til at skulle sælge billetter på gode anmeldelser, så det er virkelig en glædelig overraskelse, at der allerede på forhånd er solgt så mange billetter. For mig er det et tegn på, at folk tørster efter noget, der er af eksistentiel betydning. Meget teater i dag går op i musicaler og standupforestillinger, mens der er udbredt mangel på substantielle forestillinger, siger Martin Tulinius og tilføjer:

Samtidig er Kafka en helt særlig forfatter, det 20. århundredes største, og mange har et forhold til hans roman.

Selv har Martin Tulinius siden ungdommen på det nærmeste dyrket Kafka og det, han kalder hans åndelighed. Derfor er det lidt af et drømmeprojekt for ham at skabe en ny og meget visuelt orienteret fortolkning af Processen.

Temaerne er ensomhed, undertrykkelse af individet, seksuel afvigelse, frustration og afmagt. Det er temaer, vi kan genkende, og som i høj grad præger vores samfund, siger Martin Tulinius.

I forestillingen nedtoner han selve retssagen og zoomer i stedet ind på de menneskelige relationer i dramaet om forsikringsagenten Josef K., der anklages i en sag uden nogensinde at finde ud af, hvad han har gjort galt, eller hvem der anklager ham.

Med min iscenesættelse vil jeg gerne forstærke de menneskelige relationer og følelser og forsøge at skabe en relation mellem tilskueren og hovedpersonen. Hvis vi kan spejle os i hans liv og død, kan vi måske tage vores eget samfund op til revision og ikke mindst definere vores eget liv i forhold til samfundet, familien og religionen. Kafka får os til at stille de gode spørgsmål: Hvad vil vi bruge vores liv til? Hvilket samfund ønsker vi at udvikle, og hvilke værdier vil vi fokusere på i vores fælles fremtid?.

Forestillingen skildrer en menneskelig deroute, og ifølge Martin Tulinius er Josef K.s skæbnerejse i høj grad også Franz Kafkas egen labyrintiske rejse mod en stillingtagen til samfundet, familien, kvinderne og religionen.

Det er skuespilleren Jens Jacob Tychsen, der spiller hovedrollen som Josef K., og der er gjort meget ud af, at han skal ligne Kafka så meget som muligt, netop for at give indtryk af, at det er forfatterens egen historie, der gennemspilles.

Jeg er ikke i tvivl om, at Kafka med Processen skabte et dybt personligt portræt, der spejler hans eget liv, hans forhold til familien, arbejdet, kollegerne, hans aseksuelle relationer til kvinderne i hans liv og ikke mindst hans bristede drøm om at være forfatter, der ofres på familiens alter for at blive en succesfuld forretningsmand i forsikringsverdenen. Han afskyede sit arbejde og gjorde det udelukkende for at tilfredsstille faderen, siger Martin Tulinius.

Teaterlederen priser Kafkas evne til at få et tilsyneladende realistisk univers til at smelte sammen med det groteske og absurde.

Det geniale ved Processen er, at den rammer lige i hjertet af det 20. århundredes åndelige livssyn. Den skildrer det absurde i menneskets uforenelighed med den omklamrende og altdominerende patriarkalske tankegang i det efterkrigstraumatiserede Europa. Men han skildrer ikke bare sin samtid, han foregriber også en samfundsmekanik i de autoritære tendenser, der førte til Anden Verdenskrig og i særlig grad kom frem under den kolde krig, mener Martin Tulinius.

Franz Kafka blev født i 1883 i Prag og voksede op i en jødisk familie. Som tysktalende jøde tilhørte han en minoritet i Tjekkiet, og det afspejles, mener mange, i hans mange kampe i forfatterskabet.