Knausgårds Hitler-syn forarger i Tyskland

Den norske forfatters menneskeliggørelse af Hitler er farlig, mener fremtrædende tysk forfatter. Men Karl Ove Knausgård er blevet misforstået, siger forsker

Den internationale forfatterstjerne Karl Ove Knausgård.
Den internationale forfatterstjerne Karl Ove Knausgård. . Foto: Berit Roald.

Den internationale forfatterstjerne Karl Ove Knausgård er uvidende om Adolf Hitler og hans tanker om Føreren decideret farlige.

Det mener en fremtrædende tysk forfatter, efter at den norske forfatter er blevet hædret med en stor litteraturpris i Tyskland og i en tale i Berlin uddybede sin menneskeliggørelse af Hitler, som han også skriver om i seksbindsværket ”Min kamp”.

Den tilgang til nazisternes leder har fået forfatteren Angelika Klüssendorf til at fare i blækhuset i den fremtrædende tyske avis Die Zeit:

”I 2015 beskriver en forfatter, der er oversat til 30 sprog og hvis projekt kaldes 'Mein kampf', manden, hvis erklærede mål var at afslutte den 'jødisk race', som smålig og en såret mand, der pludselig blev hjemsøgt af et uforklarligt had til jøder. Det er ikke kun uvidende, det er farligt,” skriver hun.

Knausgård modtog i sidste måned den tyske avis Die Welts litteraturpris for ”Min Kamp”, men begejstringen for den norske forfatter deles tilsyneladende ikke af alle i landet, hvor Hitler skrev et andet kendt værk med samme titel i 1925.

Knausgård er mere end almindeligt optaget af Adolf Hitler og dedikerer intet mindre end 400 sider om naziføreren i sidste bind i bogserien, som endnu ikke er udkommet i Tyskland. Her tager han afstand til en herskende historisk tilgang, der skildrer Hitler som dæmonisk og ond. Knausgård foretrækker en mere menneskelig tolkning og peger på flere ligheder mellem ham selv og Føreren.

I sin takketale i Berlin opfordrede Knausgård tyskerne til at se på Hitler som en såret dreng, der voksede op i Østrig med en voldelig, autoritær far og en kærlig mor.

Men det har Angelika Klüssendorf mere end svært ved, og i det harmdirrende indlæg undrer hun sig over, hvordan Knausgård kan sidestille sig selv med Hitler og mener, at han fjerner forskellene mellem gerningsmand og offer. Hendes kritik får stor opbakning i artiklens kommentarspor.

Men Knausgård er blevet misforstået, påpeger litteraturhistoriker Kasper Green Krejberg fra Aarhus Universitet, der har skrevet om Hitler-identifikationer hos Knausgård i en ny dansk bog om forfatterens filosofi og teologi.

”Man komprimerer hans forsøg på at sætte sig ind i Hitlers tankegang. Knausgård forsøger faktisk at fremstille Hitlers ideologi og vise, hvor menneskeforagtende han var. Men det får Klüssendorf slet ikke fat i,” siger Kasper Green Krejberg og udlægger Knausgårds tanker:

”Knausgård er optaget af, at alle er lige, og det viser han blandt andet ved at udstille egne menneskelige fejl. Han vil vise, hvor skandaløst, nazisternes overgreb egentlig var, fordi dem, der udførte det, netop ikke var monstre og psykopater, men mennesker som du og jeg præget af den historiske udvikling. Men den udlægning har medier, historikere og populærkulturen gennem tiden udvisket,” siger Kasper Green Krejberg, som dog mener, at Karl Ove Knausgårds tale er kluntet formuleret især over for et tysk publikum.

Knausgård har bestemt ramt et ømt punkt i Tyskland, siger den tyskfødte lektor Moritz Schramm fra institut for kulturstudier på Syddansk Universitet. Han mener dog, at diskussionen er vigtig.

”I Tyskland hersker der en grundlæggende angst over for relativisering af forbrydelserne. Det bliver et problem, hvis man ikke kan tage Hitler ned fra det dæmoniske piedestal og undersøge, hvordan man i dag i princippet kan overtage de nazistiske strukturer. På den anden side skal man passe på med at ende et sted, hvor Hitler helt forfladiges. Det er en hårfin balance,” siger Moritz Schramm.