Kritik: Svenske museer bruges til politisk propaganda

I Sverige er fremstillingen af kulturhistorien blevet en ideologisk kampplads

De tre Stockholm-museer for verdenskultur skal nu fokusere på demokrati, miljø og multikultur. Det drejer sig om det østasiatiske, etnografiske og Middelhavsmuseet, som desuden foreslås samlet som en del af en spareplan. Modelfoto.
De tre Stockholm-museer for verdenskultur skal nu fokusere på demokrati, miljø og multikultur. Det drejer sig om det østasiatiske, etnografiske og Middelhavsmuseet, som desuden foreslås samlet som en del af en spareplan. Modelfoto. . Foto: Nordicphotos/Polfoto.

I Sverige er fremstillingen af kulturhistorien blevet en ideologisk kampplads. Opgaven er ikke længere alene at formidle verdenshistorien til de svenske borgere, men også at styrke tolerancen over for det multikulturelle samfund. Dermed åbnes for, at enhver siddende regering kan bruge museerne som ideologiske propagandamaskiner, men også for, at vigtig kulturarv går tabt.

Sådan lyder kritikken fra flere debattører, efter det er kommet frem, at de tre Stockholm-museer for verdenskultur nu skal fokusere på demokrati, miljø og multikultur. Det drejer sig om det østasiatiske, etnografiske og Middelhavsmuseet, som desuden foreslås samlet som en del af en spareplan.

Journalist og forfatter Ola Wong advarer om, at politiseringen af kulturinstitutionerne undergraver deres eksistensberettigelse.

”Det er et intellektuelt selvmål og et demokratisk problem, fordi museerne udgør en vigtig del af den fælles samtale. Hvis de ikke længere drives efter kvalitet, mister de troværdighed. Desuden åbner man for, at enhver regering i fremtiden kan bruge museerne til propaganda,” siger Wong, der er Kina-skribent for Svenska Dagbladet.

Han peger på, at der er visse paralleler til den kinesiske samfund, hvor kulturen er et politisk instrument.

”Man kan kalde udviklingen en politisk massepsykose, hvor folk i statslige kulturinstitutioner har to valg: enten kan de frivilligt tilslutte sig den ideologiske spændetøje, eller også er deres karriere forbi. Det lader til, at dem, der er uenige, betragtes som umoralske forrædere”.

Ansvarlig for udviklingen er kulturminister Alice Bah Kuhnke fra det venstreorienterede Miljøpartiet. Hun møder hård kritik fra en af de fremtrædende debattører på venstrefløjen, Aftonbladets Åsa Linderborg.

”Museerne er prisgivne over for intellektuelle trends. I strid med deres etiske retningslinjer får de til opgave at oplære de besøgende i identitetspolitikken. Det kan de så fortsætte med, indtil næste politiske magtskifte, hvor de så får et sæt nye ideologiske opgaver af politikere med pilfingre,” skriver hun.