Kærlighed, kirke og krydderboller

Hvem siger, at fest og næstekærlighed ikke kan gå hånd i hånd? Ifølge festivalgæster, præst og borgmester kan det sagtens lade sig gøre, når Skanderborg i dag for 32. gang skyder Danmarks smukkeste festival i gang

Campingområdet KærligHeden er et af dette års festivals nye tiltag. Herfra er der direkte adgang til Skanderborg Sø og Slotskirken.
Campingområdet KærligHeden er et af dette års festivals nye tiltag. Herfra er der direkte adgang til Skanderborg Sø og Slotskirken. Foto: Flemming Jeppesen/Fokus.

For tre år siden blomstrede kærligheden for Ingeborg på Skanderborg Festival.

Hun kan godt nok ikke helt huske, hvor og hvordan kærligheden præcist opstod, men da hun vågnede næste morgen, så hun kærligheden fra aftenen før ved siden af sig i teltet. På det tidspunkt var hun dog ikke klar over, at der var tale om kærlighed. Hun skyndte sig derfor at stå op og liste ud af teltet.

Liste sig helt ud i glemslen kunne hun dog ikke, for nattens mandlige bekendtskab kom i samme omgangskreds, som Ingeborg selv befandt sig i. Så efter festivalen begyndte hun at se mere og mere til drengen, som hedder Jakob Vestergaard.

Det var måske mest tænkt som en festivalflirt, men det udviklede sig heldigvis. Så ja, for søren da, kærligheden trives helt sikkert på festivalen, fortæller 24-årige Ingeborg Farver.

Ganske snart flytter Ingeborg og Jakob sammen. I år er de på Skanderborg Festival i en ottepersoners lejr, som ganske passende har slået pløkkene i jorden på et helt nyt campingområde med navnet KærligHeden. Fra toppen af teltområdet rejser 11 rosenrøde mega-bogstaver sig og danner ordet KÆRLIGHEDEN. Herfra er der udsigt over Skanderborg Sø og de omkransende skove.

I Ingeborgs lejr udgør Claus Nielsen og Katrine Andersen kærestepar nummer to. De er enige om, at man som par på festival nok skruer en smule ned for den mest udfarende gøren og laden.

Det er da noget andet at være af sted som par, for der skal også være plads til at vise kærligheden til hinanden dog uden at hænge på hinanden, fastslår de.

Ja ja, de gik da tidligt i seng i går, bryder kammerat Lasse Jensen ind. Han er single og vil bestemt ikke takke nej til at møde kærligheden på dette års festival.

Men indtil videre har jeg måttet nøjes med den pose krydderboller, jeg fandt i teltet i nat.

Men Lasse Jensen har ganske god mulighed for at finde kærligheden på festivalen. Da festivalgæsterne sidste år havde forladt bøgeskovene omkring Skanderborg, og festivalen foretog årets omfattende publikumsundersøgelse, viste singler sig at udgøre majoriteten af gæsterne. Dog en smule ældre end Lasse Jensens 25 år, for gennemsnitsalderen var 34 år og dermed langt højere end på landets anden store festival i Roskilde.

I dag begynder årets Skanderborg Festival for alvor, når danske og internationale musikere indtager samtlige fire scener. I løbet af fire dage vil flere end 50.000 mennesker fylde Skanderborgs skove til musik & bøgetræer, som et af festivalens mange slogans formulerer det. Men musikken er langtfra alt i Skanderborg. Sidste år svarede publikum, at stemning og oplevelse fylder lige så meget som tonerne fra scenerne.

Det mærkes på campingområdet KærligHeden. Et stenkast fra Ingeborgs lejr svæver røde hjerteformede balloner i toppen af et telt hos et par granvoksne mænd. Ved den nærliggende toiletvogn har de tre ungersvende Åberg, Nabo og Far taget plads. På grund af heftigt regnfald har kærligheden været kølet en smule ned, mener de.

Ja, det har været et par stille dage på kontoret indtil nu, men i mandags hjalp jeg da nogle piger med at sætte deres telt op i silende regn. Og jeg bad ikke om noget til gengæld! Det er da næstekærlighed, mener 24-årige Nabo.

Næstekærlighed får også byens præster at føle. Fra campingområdet KærligHeden fører vejen ind til festivalpladsen, og et par hundrede meter videre derfra troner Skanderborg Slotskirke. De seneste otte år har kirkens præster trukket i kjole og krave fredag og lørdag aften, åbnet kirkens døre og placeret sig på vejen til en snak med horderne af forbipasserende festivalgæster. Det gentager kirken i år, fortæller sognepræst Lars Buch Vif-trup.

Folk møder ganske enkelt kirken på en anden måde. Sidste år havde jeg rigtig mange gode samtaler med folk, som gerne ville have afprøvet nogle fordomme om kirke og tro. Det er en afslappet situation, hvor relationen mellem præst og kirkegænger bliver mere ligeværdig. Festivalgæsterne skyder med spørgsmål lige fra hoften, og jeg tror, det er godt for kirkens branding, at den er til stede i sådanne situationer.

Branding eller omtale genererer festivalen i den grad for Skanderborg. I 2009 konkluderede en Rambøll-analyse, at festivalen er et stærkt positivt nationalt brand, der forsigtigt estimeres til en værdi på cirka 350 millioner kroner. På grund af festivalen behøver kommunen stort set ikke at markedsføre sig, lyder det i rapporten.

Det glæder de sig over på Skanderborg Rådhus 10 minutters gang fra Slotskirken. Specielt borgmester Jørgen Gaarde (S).

Ligegyldigt hvor i landet jeg kommer, kan folk relatere til Skanderborg på grund af festivalen. Det gør det lettere at få tilflyttere hertil og lettere at tiltrække virksomheder. Under festivalen har vi omvendt hverdag, hvor byens direktører og arbejdsmænd står skulder ved skulder, og det giver et enormt drive i kommunen, siger borgmesteren.

Netop den omvendte hverdag markedsfører festivalen sig med under sloganet Antidagligdag. Endnu et slogan beskriver festivalen som Danmarks smukkeste. Det har kommunen taget til sig og slår sig nu an på at være landets skønneste kommune.

Vi holder festival for at få en smuk oplevelse sammen. Som kommune har vi ikke villet snylte på ordet smuk, men med skønhed har vi et overordnet begreb som en direkte pendant til festivalen, fortæller Jørgen Gaarde.

Målt i tørre tal lægger festivaldeltagerne omkring 20 millioner kroner i Skanderborg by under festivalen. På selve festivalen, som er en nonprofitbegivenhed, skovler lokale foreninger og sportsklubber også millioner i kassen ved især madsalg.

Hvor mange millioner, der ruller ind hos byens øvrige kulturliv, er usikkert, men i Kulturhuset Skanderborg tæt på rådhuset er man begejstret for festivalen. Kulturhuset lægger året rundt lokaler til foredrag, koncerter, film, opera, underholdning og børnearrangementer. Under festivalen sørger de primært for toiletfaciliteter og udeservering. Sidstnævnte sikrer en bugnende indtjening, men ellers hæfter daglig leder Niels Peter Mortensen sig primært ved det kendskab, som festen i skoven sikrer.

Festivalen har i den grad brandet Skanderborg. Selv på Fanø og Bornholm siger folk jo: Nå ja, det er jer med festivalen. Skanderborg og festival hænger sammen, og festivalen gør det hammer-godt. Det smitter af på os som kulturhus.

Det smitter også af på festivalgæsternes humør. Selv en regnvåd formiddag på campingområdet KærligHeden præsenterer de to veninder Sille Bech Laursen og Didde Christensen store smil. Sille på 35 år er kommet på festivalen siden 1986 og tropper gerne op igen og igen for især stemningens skyld. Og kærlighedens, naturligvis.

Skanderborg Festival er bare kærlighed. Man kan mærke den gode karma, synes du ikke? Den fysiske kærlighed bliver derhjemme hos min mand, men den kosmiske kærlighed finder jeg her, griner hun og slår dagens første dåse-æblecider mod venindens.

Og festivalens egen formulerede holdning til kærlighed?

Ja tak. Masser af mere af det.

gehlert@k.dk