Mellem magtapparatet og medierne

Søren Lassen tegner fint tidsbillede af 1960'ernes København med drikfældige journalister og politikere med tvivlsom moral

"Solid underholdning," skriver anmelder om bog af forfatteren Søren Lassen.
"Solid underholdning," skriver anmelder om bog af forfatteren Søren Lassen.

Året er 1963, præsident Kennedy er netop blevet myrdet, og begivenheden forplanter sig som chokbølger verden rundt. Blandt andet til redaktionslokalet på et københavnsk dagblad, hvor chefredaktør Marius Holberg er i færd med at redigere dagens avis.

Han er hovedperson i Søren Lassens nye spændingsroman, der følger op på debuten ”En anden tid”. Holberg er også titelperson, for bag chefredaktørposten gemmer sig andre - mere lyssky - identiteter og dæknavne, og i det hele taget er miljøet omkring ham uigennemsigtigt af løgne, magtkampe og forsøg på at mele sin egen kage.

Holbergs unavngivne dagblad ligger på en sidegade til Rådhuspladsen, hvor et konkurrerende dagblad har til huse - selvfølgelig leges der her med associationer til Berlingske og Politiken. Der er også andre nik til det autentiske, for eksempel en meget kvindekær statsminister.

Hovedpersonen er gift med den populære skuespillerinde Gerda Nyborg og tilsyneladende i en privilegeret position, både personligt og arbejdsmæssigt. Tre mord på prostituerede kvinder fra samme kvarter truer imidlertid med at rive tæppet væk under hans tilværelse.

Det viser sig, at han har kendt en af de myrdede og ligesom hende haft sin gang på Café Tosca i 1944, hvor stedet var populært blandt hipofolk. Her var Holberg involveret i dramatiske begivenheder, men hvilke og hvordan?

Journalister på Holbergs avis begynder at interessere sig for de uopklarede mord, og chefredaktøren holdes fast i et dobbeltspil, hvor han tilsyneladende støtter journalisternes forsøg på at afdække skumle affærer og samtidig modarbejder for meget opklaring for at sløre sin egen fortid.

Dobbeltspillet breder sig, for mordene knyttes til en russisk agent, som Holberg efter krigen har plejet omgang med. Hvor mange og hvilke oplysninger de har udvekslet, er uklart, men da russeren viser sig at være dobbeltagent og hopper af til London, bliver der sat fokus på hans ukendte kontakter i Danmark.

Også her må Holberg prøve at sikre sig selv, samtidig med at hans egen avis begynder en optrævling af agentens netværk.

Hvad har Holberg egentlig på sin samvittighed, og hvad er det for kræfter, han er oppe imod? Romanen følger, hvordan den stadigt mere alkoholiserede Holberg spindes ind i et farligt net af militære og politiske kræfter: efterretningstjenester i flere lande, højtstående politikere og embedsmænd og så alle de hårdkogte håndlangere på gaden.

Romanen om Holbergs kamp for at overleve har svært ved at komme i gang. Der er monotoni i hans uendelig mange whiskysjusser og nervøse indsamling af oplysninger - her bliver karaktertegningen næsten en karikatur, men der viser sig mere modstandskraft i ham end som så. Godt inde i romanen stiger spændingsniveauet med mange agerende, der dramatisk og effektivt spiller op mod hinanden.

Her er solid underholdning, tidsfornemmelse og en god pointe om de absolut ikke vandtætte skotter mellem det politiske magtapparat og medierne.

kultur@k.dk