Mesterlig bagatel fra Tarantinos hånd

Anmeldelse: "Inglourious Basterds"

"Inglourious Basterds" foregår under Anden Verdenskrig, og Martin Wuttke spiller rollen som Hitler. --
"Inglourious Basterds" foregår under Anden Verdenskrig, og Martin Wuttke spiller rollen som Hitler. --. Foto: UIP.

Det er ikke svært at lave film, hvis man blot følger følgende opskrift: Man tager en gammel italiensk krigsfilm, ingen nogensinde har hørt om. Fjerner indmad og handlingsskelet og skyller den grundigt for halvfjerdser-unoder og andre urenheder. I første scene hugger man indledningen fra en spaghetti-western og tilsætter musikken fra en anden spaghetti-western. Så drysser man Tarantino-dialog i gavmilde mængder over og lader koge 10 minutter. Når situationen er spændt til bristepunktet, krydres scenen med lemlæstelser og drab. Ikke for meget og ikke for lidt, bare lige tilpas. Herefter rask videre til næste scene, og man slutter først, når alle skurkene, inklusive Adolf Hitler, har fået deres bekomst. Ren barnemad. Men at få en nogenlunde seværdig film ud af den slags kræver et talent ud over det sædvanlige, og det har Quentin Tarantino som bekendt.

Alene åbningsscenen i "Inglourious Basterds" viser mesterskabet. En fransk bonde får uventet besøg af naziofficeren Hans Landa, der har kraftig anelse om, at bonden ved noget, Landa ønsker at vide. Dialogen starter i formfuldendt fransk, indtil officeren slår over i engelsk i noget, der ligner en hilsen til publikum, men siden viser sig at være solidt begrundet i handlingen. Christoph Waltz' Landa er nemlig lige så durkdreven, som han er selvfed. Et gennemført ubehageligt selskab, men i sikkerhed i biografsalen en sand fryd at følge. Han er herre over situationen, som sammen med dialogen konstant skifter retning, indtil endelig den stakkels bonde stilles over for et valg. Han kan redde sin familie ved at angive de jøder, han har skjult på sin gård.

Nok foregår "Inglourious Basterds" under Anden Verdenskrig, men Tarantino lader sin vittige krigsfilm udspille sig i et filmland, hvor de gode tydeligt fornøjet handler grusomt mod de onde. Brad Pitt ynder således at skære et fint hagekors i panden på eventuelle overlevende nazister. Han anfører titlens ubekendte møgsvin, der får til opgave at sprænge naziledelsen i luften. Denne befinder sig af alle steder i en biograf.

Har man set alt for mange film, vil man nok elske den storladne gestus, som "Inglourious Basterds" vitterlig er. Har man set for få, vil man finde den gennemført tarvelig. Men for alle os andre er det gedigent håndværk, hvor det vulgære og det sublime står side om side og et sted gør den sært fornøjelig og aldeles uforglemmelig.

Inglourious Basterds. USA 2009. Instruktør: Quentin Tarantino. 152 minutter. Premiere i 38 biografer.