Møllersvendens lidelser

Simon Duus gav en højdramatisk Schubert-fortolkning i Davids Kirke i København

I den uanselige Davids Kirke med en anonym beliggenhed i en sidegade til Østerbrogade i København kunne man i søndags høre Simon Duus (basbaryton) og Søren Rastogi (klaver) give en intens fortolkning af Franz Schuberts timelange sangcyklus ”Die schöne Müllerin”.
I den uanselige Davids Kirke med en anonym beliggenhed i en sidegade til Østerbrogade i København kunne man i søndags høre Simon Duus (basbaryton) og Søren Rastogi (klaver) give en intens fortolkning af Franz Schuberts timelange sangcyklus ”Die schöne Müllerin”. . Foto: Dennis Lehmann.

Det sker heldigvis, at man kan opleve stor musik på ydmyge steder. I den uanselige Davids Kirke med en anonym beliggenhed i en sidegade til Østerbrogade i København kunne man i søndags høre Simon Duus (basbaryton) og Søren Rastogi (klaver) give en intens fortolkning af Franz Schuberts timelange sangcyklus ”Die schöne Müllerin”.

Det er en af de smukkeste perler fra den tidlige romantiske æra af musikhistorien, og man skal have et hjerte af sten for ikke at blive grebet af de 20 sange, der skildrer en ung møllersvends forelskelse i en køn møllerdatter.

Det tegner længe lykkeligt, men så kommer den fæle grønne jæger ind i billedet, og det ender tragisk, for den unge mand går til bunds i den bæk, der har været hans fortrolige samtalepartner gennem hele forløbet.

Her spiller romantikkens forestilling om den besjælede natur sammen med den Weltschmerz (verdenssmerte), der også var et udbredt fænomen i begyndelsen af 1800-tallet.

Simon Duus er en særdeles alsidig sanger, der også behersker kunsten at optræde på slap line, som det var tilfældet i Opera Hedelands fornøjelige udgave af Mozarts ”Cos fan tutte” sidste sommer.

Med Schubert var han ude i et anderledes alvorligt ærinde. Sammen med sin suverænt spillende akkompagnatør, Søren Rastogi, gav han en højdramatisk fortolkning af alle sangene med nr. 5 (”Am Feierabend”, fyraften) og nr. 7 (”Ungeduld”, utålmodighed) som et par af højdepunkterne.

Modsat trådte det nænsomt poetiske skær, der også kendetegner denne Schubert-cyklus, ikke lige så stærkt frem. Men det ligger som regel i kortene, når værket ikke bliver sunget af en lyrisk tenor, men af en basbaryton med Simon Duus' notoriske stemmepragt.

De to kunstnere redegjorde undervejs forbilledligt klart for handlingsforløbet i sangene, og i de gratis teksthæfter kunne publikum i den stuvende fyldte kirke følge med både i den tyske originaltekst og i en engelsk oversættelse.

Digteren Wilhelm Müller (1794-1827) og Franz Schubert (1797-1828) døde begge, kort tid efter at de var fyldt 30 år - hvad der egentlig også var en understregning af tragikken i den gribende cyklus.

kultur@k.dk