Danskerne er vilde med at gå på museum

Museernes har stor succes med at tiltrække folk i disse år blandt andet med et fokus på oplevelser. ...

Museernes har stor succes med at tiltrække folk i disse år blandt andet med et fokus på oplevelser. Nationalmuseets Kongernes Jelling er genåbnet som et helt nyt vikingeoplevelsescenter, der fortæller historien om Harald Blåtand og Danmarks vikingekonger i en moderne opdateret version med fokus på interaktive oplevelser. Foto: Claus Fisker / Scanpix Denmark

2015 tegner sig til at blive endnu et rekordår for danske museer. Det skyldes blandt andet et øget fokus på formidling og den personlige fortælling, lyder forklaring

Opdateret kl. 16.30

Trods økonomiske udfordringer og stigende konkurrence fra digitale kulturtilbud er landets museer stadig et stort tilløbsstykke.

På museer landet over melder man nu om hidtil usete besøgstal for 2015, der dermed kan gå hen og blive et nyt rekordår for de danske museer.

Interessen for kunst og kulturhistorie overstiger altså fortsat lysten til at gå ind i biografmørket.

I 2014 havde de danske museer tilsammen 14,5 millioner besøgende mod biografernes lidt under 12 millioner, og det gør museerne til den mest populære kulturaktivitet foran biografer og teatre.

På 30 år har museerne næsten fordoblet deres besøgstal, fremgår det af en ny rapport fra Danmarks Statistik.

Udviklingen glæder Nils M. Jensen, der er direktør i Organisationen Danske Museer, ODM.
 
”Det ser ikke ud til at stoppe. Besøgstallene har været stigende de seneste 10 år. Noget tyder på, at museerne rammer noget, folk gerne vil have. Det er jo en succes i en tid, hvor de er økonomisk trængte,” siger han og peger blandt andet på museernes evner til at tiltrække flere børn og unge.

Museer som Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet, ARoS, Heart og Museum Østjylland, der består af de lokalhistoriske museer i Randers, Grenaa og Ebeltoft, har netop offentliggjort deres besøgstal for 2015 og med nye rekordtal.
 
Museum Østjylland ramte en milepæl i museets historie med 173.000 besøgende i 2015, hvilket slår den hidtidige rekord på 152.000 gæster i 2011. Og Aros gik ud af 2015 med et besøgstal på omkring 816.500 og slår dermed sin rekord fra 2013 med hele 300.000 besøg.

På Museet for Religiøs Kunst i Lemvig er man ligeledes begejstret over resultatet for 2015, der ifølge museets direktør Gerd Rathje landede på omkring 22.000 besøgende mod omkring de 15.000-16.000 de foregående år. 

”Det er ikke rekord. Men vi er meget stolte af at kunne trække så mange i betragtning af, at vi er et lille museum,” siger hun og nævner sidste års udstilling ”Gud, Konge og Fædreland” med Thomas Kluge som et trækplaster.

Gerd Rathje mener, at succesen blandt andet skyldes, at museerne er blevet bedre til at kommunikere deres indhold. 

De senere år har danske museer investeret store summer i formidlingen af deres indhold, som præsenteres på stadigt nye og opfindsomme måder for at gøre oplevelsen anderledes og mere attraktiv.

Det har man blandt andet kunnet opleve på blandt andet Nationalmuseet og dets forskellige afdelinger rundt om i landet, som sidste år oplevede det mest velbesøgte år i sin historie med næsten 1,4 millioner gæster. En af de store publikumsmagneter er Kongernes Jelling, der i 2014 åbnede som ny, mere interaktiv udstilling - og siden har seksdoblet besøgstallet fra 22.000 til 136.000.

”Vi får mange positive tilbagemeldinger om, at vi har skabt en udstilling, hvor man ikke føler sig dum. Mange går død i de udstillinger, hvor man skal læse sig igennem en masse tekst. Vi er bevidst gået efter korte tekster, der er skrevet, så de både griber voksne og børn,” forklarer oversinspektør og leder af Kongernes Jelling Hans Ole Matthiesen.

I museumsverdenen er det også en generel tendens at flytte fokus fra genstande og faguddannede guider til fortælling af den menneskelige historie og ansættelse af gode fortællere. Det er en del af en international udvikling, påpeger Kirsten Drotner, der er professor ved Syddansk Universitet og leder af forskningscenteret Dream, der bedriver forskning i museumsformidling: 

”Den narrative dimension bliver i stigende grad benyttet. Det handler ikke bare om at vise ting frem, men at bruge dem til at fortælle en gribende historie og til at komme i dialog med brugerne og det omgivende samfund,” siger Kirsten Drotner og nævner det nyåbnede Moesgaard Museum som et godt eksempel på tendensen.