Ny roman gør Det Gamle Testamente lyslevende for læseren

Anne Lise Marstrand-Jørgensen skriver fremragende om Kong Salomon og Dronningen af Saba. Det er svært at ønske sig mere af ny dansk litteratur

Forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen er ikke bange for at satse stort, skriver Svend Skriver. Arkivfoto.
Forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen er ikke bange for at satse stort, skriver Svend Skriver. Arkivfoto. . Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen er ikke bange for at satse stort. Med sit tobindsværk om den tyske abbedisse og mystiker Hildegaard af Bingen (1098-1179) tog hun litterært livtag med et farverigt og udfordrende religiøst stof.

Den linje følger hun nu op i sin nye roman, der har et gammeltestamenteligt motiv. For det er selve Dronningen af Saba og Kong Salomon, der er hovedfigurerne i Marstrand-Jørgensens roman af samme navn, der udkommer i dag.

Bogen er slået stort op i pressematerialet, og man kan ikke lade være med på forhånd at spørge sig selv, om forfatteren virkelig har kunnet skabe en stor og overbevisende fortælling med udgangspunkt i de klassiske skikkelser?

Den tvivl bliver imidlertid hurtigt afkræftet, for det er en skøn roman. Anne Lise Marstrand-Jørgensen åbner døren på vid gab til det gammeltestamentlige univers og blæser psykologisk liv i kong David, hans søn Salomon og Dronningen af Saba. Man bliver fristet, grebet og bjergtaget og kan nærmest ikke slippe bogen, der er bygget op i to parallelle spor, som elegant flettes sammen i løbet af fortællingens forløb.

Romanen åbnes med beretningen om pigen Makeda, der kommer fra en lille fattig landsby i den vestlige provins i Det Sabeanske Rige, som vi i dag kender som Etiopien. Året er 984 før Kristi fødsel, og mulighederne er tilsyneladende ikke mange for Makeda, som vokser op uden for et lovformeligt ægteskab.

Hendes far, som var handelsrejsende, forlod landsbyen for at ændre verden, før hun overhovedet blev født. Makeda er imidlertid ikke sådan at slå ud. Efter sin mors død går hun alene på en farefuld jagt efter en gepard og rejser siden ud i verden for at finde sin forsvundne far. Det er ikke let at forlade landsbyens faste rammer på egen hånd. Slet ikke for en ung kvinde, som er særligt udsat i en patriarkalsk verden, hvor vold, voldtægt og bortførelse af kvinder hører til dagens orden.

Heldigvis er Makeda klog og handlekraftig, så hun formår at tackle vanskelighederne, selvom hun må gennemleve store lidelser, før hun ender som prinsesse og siden dronning. Det skader selvfølgelig ikke, at hun er uforfærdet, en stærk strateg og eminent dygtig med en bue.

Sideløbende med Makedas historie følger vi prins Salomon ved kong Davids hof i Jerusalem. Lille Salomon vokser op med mange privilegier og er voldsomt forkælet, men samtidig reelt truet på livet af sine større brødre, der frygter, at netop han skal blive udnævnt til konge efter deres fælles far David. Det er fascinerende at følge Salomons opvækst ved Davids hof, som er præget af intriger, store ambitioner og materiel overflod, men også autentisk religiøsitet. For man vogter nidkært over pagtens ark, og den salvede konge er på forunderlig vis i kontakt med israelitternes Gud. Salomons ærgerrige mor søger som yngste kone i haremmet at beskytte sin søn bedst muligt mod hans magtbegærlige brødre.

Stor er derfor panikken, da prins Absalom under en heftig fest lader en forførende danserinde skære halsen over på sin bror Amnon. Kampen om kongeværdigheden er sat ind; og det spændingsmættede handlingsforløb når at turnere mange gange, inden Salomon kan lade sig salve til konge med den duftende hellige olie, som er fremstillet efter Herrens bestemmelser.

Ifølge forfatteren selv er romanen en ”fiktion bygget over myte og virkelighed baseret på intensiv research.” Og fremstillingen af den historiske kontekst virker da også overbevisende.

Måske vil en skarp historiker kunne finde en enkelt fodfejl eller to, men det er ikke afgørende, for litterært holder romanen hele vejen igennem. Det er svalende at lade sig synke ned i Anne Lise Marstrand-Jørgensens farvestærke fortælling om kærlighed, ukuelig livsvilje og pludselig død i kong Davids tidsalder. Læseglæden formelig bobler over i bevidstheden.

Man suges ind i den fremmede bibelske verden, glemmer i en stund sig selv og bliver klogere på andre menneskers forståelse af de basale livsvilkår, vi alle er underlagt. Det er svært at ønske sig mere af en ny dansk roman. Det skulle da lige være en fortsættelse i samme gammeltestamentlige univers.