Dansk kulturliv kan være for selvhøjtideligt

For Stine Nissen, direktør for Danmarks Underholdningsorkester, blev 1990'erne i Tysklands hovedstad én lang kulturoplevelse, der gjorde hende bevidst om sit kulturelle afsæt som europæer

Tv-serier kan jeg ikke identificere mig med, de gør mig stresset og rastløs, siger Stine Nissen. -
Tv-serier kan jeg ikke identificere mig med, de gør mig stresset og rastløs, siger Stine Nissen. - . Foto: Jacob Boserup.

Hvad er din seneste læseoplevelse?

For tiden læser jeg Naja Marie Aidt, Mette Moestrup og Line Knutzons enorme værk ”Frit Flet”. Det er et fascinerende og irriterende værk, de tre forfattere sammen har begået. Private familiebilleder, anekdoter og refleksioner flettes sammen til både en kritik af den aktuelle kønsdebat og en insisteren på, at netop køn er vigtigt at drøfte i et samfundsperspektiv. Bogen provokerer mig så tilpas meget, at jeg lokkes til at følge med på de tre kvinders rejse.

Hvilken bog har gjort størst indtryk for dig nogensinde?

Den er svær: José Saramargo, Italo Calvino, Tomas Tranströmer“ Nej, sandheden er vel, at mine egne første ubesværede læseoplevelser af længere romaner har gjort det største indtryk. Det må være Astrid Lindgrens ”Brødrene Løvehjerte”. Her åbnede sig for første gang oplevelsen af, at kunsten både kan spejle de følelser, som kan være vanskelige at sætte ord på, samtidig med at den kan åbne for flugtveje og nyt perspektiv.

Hvad vil du anbefale fra kulturudbuddet lige nu?

Danmarks Underholdningsorkester og chefdirigent Adam Fischers koncert med Beethovens 1. og 8. symfoni. Koncerten den 28. februar i Konservatoriets Koncertsal er startskuddet på de kommende tre års samarbejde mellem orkestret og Adam Fischer. Koncerten bliver - tør jeg godt love - en vital oplevelse af, hvad levende musik kan og skal. Og så bliver det spændende at opleve deres nye greb på Beethoven.

Er der en kulturoplevelse, der har været med til at forme dig som menneske?

Jeg boede i Berlin i en årrække i begyndelsen af 1990'erne. Hver uge gik jeg på jagt i byens museer. Den europæiske guldalder fra Alte Nationalgalleri flød sammen med temaudstillinger om de gyldne tyvere i Berlin, bauhausperiodens præstationer og meget andet. DDR og Vesttyskland fandt hinanden i disse år - hele dette ophold blev én lang kulturoplevelse, der gjorde mig bevidst om mit urokkelige kulturelle afsæt som europæer.

Hvilken koncert har du senest været til?

Jeg har i de sidste måneder haft så travlt, at jeg har forsømt at gå til koncert. Jeg er meget, meget ked af, at jeg ikke fik oplevet Det Kongelige Kapel og dirigent Marek Janowskis livtag med Beethoven og Schubert. Jeg måtte høre koncerten i radioen. Det smerter mig, at man først forsøger at lukke Underholdningsorkestret og nu skamferer Det Kongelige Kapel. Det er orkestre, der måske aldrig har været bedre end netop nu.

Er der områder af kulturlivet, som efter din opfattelse fortjener mere opmærksomhed?

Børnekultur af høj kvalitet fortjener meget mere opmærksomhed. De levende kunstarter i al deres mangfoldighed, hvor ungerne møder professionelle skuespillere, dukkeførere, artister og musikere, er i min optik en gave, som vi skal give alle vores børn. Jeg forstår ikke, at det ikke har højere prioritet.

Er der aspekter af kulturlivet, som ikke siger dig noget?

Tv-serier kan jeg ikke identificere mig med. Jeg bliver stresset og rastløs over at forholde mig til alt det, som jeg skal igennem for at få et plot. Derudover er jeg ikke glad for de situationer, hvor dansk kunst- og kulturliv lukker sig om sig selv. Når kunst- og kulturlivet bliver sig selv nok - arty-farty - så bliver det virkelig kedeligt og selvhøjtideligt. For mig er nerven, dialogen med publikum og viljen til at nå nye publikummer afgørende. I den forstand er jeg måske lidt romantisk - nogen vil sikkert sige naiv: Jeg kan ganske enkelt godt lide idéen om, at vi skal lykkes med at lokke nye mennesker ind i kunstens rum, så de kan få glæde af den magi, der udfolder sig her.