Påskens begivenheder bliver samtidige i Skørping

Den færøske kunstner Tróndur Patursson har skabt glasværket ”Livets Landskab” om Jesu korsfæstelse til Skørping Nykirke. Værket indvies sammen med en indvendig restaurering af kirken i morgen

Udgangspunktet for "Livets Landskab” er Jesu lidelseshistorie, og Tróndur Patursson har arbejdet med idéen om at bevæge sig fra mørket ud i lyset. Figurerne befinder sig i gulvhøjde og har naturlig menneskestørrelse, for at menigheden skal føle sig inddraget i værket. Patursson har udført værket i samarbejde med glarmester Per Hebsgaard.
Udgangspunktet for "Livets Landskab” er Jesu lidelseshistorie, og Tróndur Patursson har arbejdet med idéen om at bevæge sig fra mørket ud i lyset. Figurerne befinder sig i gulvhøjde og har naturlig menneskestørrelse, for at menigheden skal føle sig inddraget i værket. Patursson har udført værket i samarbejde med glarmester Per Hebsgaard. Foto: Søren Kibsgaard.

Det er mennesket over for det store, det evige og det uendelige, der er på spil i Tróndur Paturssons store glasmaleri, som fra i morgen udgør alteret i Skørping Nykirke.

I forbindelse med en gennemgribende indvendig restaurering med blandt andet nye farver, nye gulve og ny belysning har værket afløst Rudolf Rud-Petersens gamle altertavle, der blev født med kirken i 1914.

Og med glasmaleriet, der måler 5,50 meter i bredden og 4,80 i højden, er kirken i helt særlig grad blevet en påskekirke. Det mener kirkens sognepræst, Lise Nedergaard og forklarer:

”Tróndur Patursson samler og fastholder i sit værk 'Livets Landskab' påskens begivenheder i ét blik. Ikke som et billede af noget, der var engang, men som en udlægning af menneskelivet, dets vilkår og dets eksistentielle valg, som det leves under himmelhvælvet her og nu”.

Motivet er korsfæstelsen på Golgata med mennesker i forgrunden og svævende fugle på ultramarinblå himmel, der repræsenterer opstandelsen og det åndeligt himmelske. Det er lidelsen, men det er også befrielsen for smerte, den færøske kunstner vil have frem.

Patursson arbejder i de fleste af sine værker med størrelsesforholdet 1:1, og med udsmykningen i Skørping er det tanken, at menigheden skal opleve værket som et møde og ikke et objekt, der kan overskues.

Fordi figurerne i glasmaleriet har naturlig menneskestørrelse, kan der opstå en følelse af samhørighed og fællesskab, mener kunstneren, der vil vise os, at vi alle er forbundne.

”På det nye alterbillede ser vi ikke på den måde tilbage på påskens begivenheder; vi inddrages i dem. Tróndur Patursson vil vise os både godheden og smerten, og som beskuere må vi være mentalt klar til at give slip på vores eget. Kunstværket er ikke blevet til, for at vi skal forblive - eller for at efterlade nogen - i privat ligegyldighed,” siger Lise Nedergaard.

Inden ”Livets Landskab” kom på plads i Skørping Kirke, skulle dagslyset hentes ind i kirken.

Det skete helt konkret en dag i november, hvor der blev slået hul i dens mur mod øst, og en ny glasvæg blev rejst på søljer.

Derefter var vejen banet for, at kunstneren sammen med glarmester Per Hebsgaard kunne gå i gang med at sætte det store glasmaleri op. Udsmykningen er støttet af Augustinusfonden.

Restaureringen af Skørping Nykirke er gennemført af arkitekt Søren Kibsgaard. Kirken har været lukket et år og genindvies med en gudstjeneste skærtorsdag klokken 19 ved biskop over Aalborg Stift Henning Toft Bro.