Plads til kunst i Jylland

2009 bliver et begivenhedsrigt år for kunstmuseerne i Vestdanmark. I Herning flytter museet til en ny bygning, i Ribe går man i gang med en omfattende restaurering, i Aalborg får kunstmuseet nyt navn, og i Århus fejrer provinsens ældste kunstmuseum sit 150 års jubilæum

Den 6. januar 1859 klokken 11 åbnede i Århus den første offentligt tilgængelige kunstsamling uden for hovedstaden, og dermed har ARoS, Aarhus Kunstmuseum – som det hedder i dag – 150-års fødselsdag til næste år. Den 7. april 2004 flyttede museet til de nuværende bygninger i Århus midtby. Museets kendetegn er den cirka fire meter høje skulptur "Boy" skabt af Ron Mueck.–
Den 6. januar 1859 klokken 11 åbnede i Århus den første offentligt tilgængelige kunstsamling uden for hovedstaden, og dermed har ARoS, Aarhus Kunstmuseum – som det hedder i dag – 150-års fødselsdag til næste år. Den 7. april 2004 flyttede museet til de nuværende bygninger i Århus midtby. Museets kendetegn er den cirka fire meter høje skulptur "Boy" skabt af Ron Mueck.–. Foto: .

Trods økonomisk afmatning og stigende problemer med at finde private sponsorer til udstillinger kan flere kunstmuseer i Jylland se frem til et 2009 med skelsættende begivenheder. Begivenheder, der for længst er planlagt og derfor gennemføres, selvom penge til kunsten sidder mindre løst, end de har gjort de foregående mange år. Det gælder et 150 års jubilæum i Århus, bygningen af et helt nyt kunstmuseum i Herning, en gennemgribende restaurering af det gamle kunstmuseum i Ribe og et nyt navn til Nordjyllands Kunstmuseum.

Den 6. januar 1859 klokken 11 åbnede i Århus den første offentligt tilgængelige kunstsamling uden for hovedstaden. Indtil da var De Kongelige Malerisamlinger på Christiansborg i København det eneste sted, hvor almindelige mennesker kunne komme ind fra gaden og se på kunst. Åbningen i Århus skete i ydmyge lokaler oven på det daværende rådhus ved domkirken, der i dag huser Kvindemuseet. På bare 60 kvadratmeter, eller hvad der svarer til tre nutidige børneværelser, hang 28 kæmpestore oliemalerier i fede ornamenterede guldrammer af malere som P.C. Skovgaard, Christen Dalsgaard, Wilhelm Marstrand og Jørgen Sonne. De 60 kvadratmeter bliver nu genskabt i et glasbur i Vestgalleriet på ARoS, Aarhus Kunstmuseum, ved den 150 års jubilæumsudstilling, der åbner 6. januar 2009 klokken 11.

Vi vil gerne vise den fantastiske udvikling, der er sket fra de 60 kvadratmeter i 1859 til de 17.000 kvadrater, vi i dag har på ARoS, siger museets direktør, Jens Erik Sørensen. ARoS Aarhus Kunstmuseum åbnede i den nye bygning ved siden af Musikhuset Aarhus i 2004.

ARoS ejer selv nogle få af værkerne fra 1859-udstillingen, mens resten er udlånt til jubilæumsudstillingen af Statens Museum for Kunst. Til maj fortsætter det store museum i Århus med at fejre sig selv med en udstilling, der bærer den sigende titel "Happy Birthday". Her vil museets samling blive bragt i spil på en helt ny måde. Gamle og nye værker vil blive hængt op side og side, og sjældent viste værker vil blive hentet frem fra arkiverne for at blive sat sammen med andre i nye og skæve kombinationer.

Ifølge Jens Erik Sørensen afspejler ARoS' ældre samling den tid, som museet i Århus blev skabt i.

I 1859 var det stadig den nationale ideologi, der prægede kunsten. Det var danmarkshistorie, det danske land og den danske mand, der blev hyldet i landskabsbilleder og idylliske folkelivsskildringer af bondekarlen og malkepigen. Dermed adskiller vi os fra kunstmuseerne i blandt andet Aalborg og Odense, der kom efter os og ikke på samme måde var med i den nationale bølge, siger Jens Erik Sørensen. Han mener, at det har og stadig præger Århus, at det var her, det første kunstmuseum uden for København kom til at ligge.

Det har givet Århus en selvfølelse omkring kunst og kultur, som varer ved den dag i dag, siger han.

Aalborg blev det andet sted i provinsen, der fik sit eget kunstmuseum. Samlingen blev grundlagt i 1863, men først i 1877 blev det til et egentlig museum. Dengang hed det Aalborg Kunstmuseum. I 1972, da museet flyttede ind i de nuværende bygninger, tegnet af den finske arkitekt Alvar Aalto, blev det omdøbt til Nordjyllands Kunstmuseum, og nu ved indgangen til 2009 har museet igen skiftet navn. Efter en lang proces, hvor der indkom ikke mindre end 450 forslag, afslørede museets bestyrelsen 12.december, at kunstmuseet i Aalborg nu hedder "Kunsten Museum of Modern Art Aalborg".

Vi er gået efter noget, der er kort, fyndigt og gerne lidt i familie med andre kunstmuseers navne som ARoS og Arken, fortæller museets direktør, Nina Holbolth, og tilføjer:

En mulighed var at kalde museet "Alto", men en klog mand sagde: Man opkalder da ikke et sted efter emballagen, og "Kunsten" siger da også meget bedre, hvad det er, det her sted handler om.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg indleder året med en udstilling af billeder, der normalt har hjemme et andet sted i Nordjylland. Blomsterkunstneren Tage Andersen har tilrettelagt en udstilling med Kirsten Kjærs værker i sammenhæng med sine egne planter og blomsteropsatser. Kirsten Kjærs Museum har udlånt 100 oliemalerier og 50 tegninger i vintermånederne, der er lavsæson for museet i Frøstrup, Thy, og de kommer i stedet op at hænge i en helt ny sammenhæng i Aalborg. Tage Andersen kendte Kirsten Kjær fra hendes bohemetid i København og har fået meget frie hænder til at udstille værkerne.

Senere på året bliver kunstmuseet i Aalborg mere internationalt, når Nina Hobolth præsenterer en stor udstilling med Emil Nolde, som hun har arbejdet med i tre-fire år. Udstillingen tager udgangspunkt i tre måneder omkring år 1900, hvor Emil Nolde befandt sig i en personlig krise og valgte at slå sig ned i det lille fiskeleje Lild Strand mellem Hanstholm og Torup. Udstillingen har derfor fået titlen "Emil Nolde og Danmark".

Det er nogle meget spændende måneder, hvor Emil Nolde for alvor bliver klar over, at han vil være billedkunstner, og hvor han finder sit eget udtryk. Den historie vil vi gerne fortælle ved at vise et udpluk af hans store produktion af oliemalerier, tegninger, grafik og akvareller, fortæller Nina Hobolth.

Navneleg har der også været i Herning, hvor det 100 år yngre kunstmuseum fra 1977 i 2009 tager en funklende ny og meget markant museumsbygning i brug. Museet kommer slet og ret til at hedde Heart He for Herning og art for kunsten. Bygningen ligger i umiddelbart nærhed af den berømte runde Angligård, hvor Herning Kunstmuseum hidtil har holdt til, og er tegnet af den amerikanske stjernearkitekt Steven Holl.

Museumsdirektør Holger Reenberg forventer at den nye bygning står færdig i det tidlige forår, og at museet får den overdraget engang i april. Heart åbner dog først for publikum 9. september.

Vi har valgt åbningsdagen 09.09.09 for at have en markant dato, som alle kan huske, siger Holger Reenberg.

Det nye museum har været syv år undervejs, og betydningen af det kan ifølge Holger Reenberg ikke overdrives.

Den bygning betyder alt for os. Den er håndlavet til os fra starten og opfylder alle de ønsker og ambitioner, vi har for vores samling og udstillinger af dansk og italiensk nutidskunst. Vi har ingen planer om store events, og det bliver ikke hos os, man kommer til at se skagensmalere eller guldalderkunst. Til gengæld vil vi videreføre Hernings Kunstmuseums historiske rødder, som var avantgardistisk kunst fra 1960'erne, og vise udstillinger med samtidskunst, som man ikke ser andre steder i Skandinavien, siger Holger Reenberg.

Det nye hus bliver indrettet med en kerne i midten, hvortil man skal købe billet. Men derudover bliver huset åbnet ud mod publikum med blandt andet et spisested og et stort areal, hvor der kan spilles musik og teater, og hvor man kan komme direkte ind fra gaden og færdes frit.

Vi vil gerne have folk til at nyde livet, mens de er her, men det mere kommercielle må ikke komme til at invadere udstillingspolitikken. Vi vil have vandtætte skotter mellem kunsten og det andet, det ene må aldrig komme til at kompromittere det andet, siger Holger Reenberg.

Åbningsudstillingen i Heart bliver en retrospektiv udstilling med græsk-fødte Jannis Kounellis, der har boet og arbejdet det meste af sit liv i Italien. Hans kunst er antiformel og med stærke politiske og kunstkritiske undertoner. Jern, kul og sække er hans foretrukne materialer.

Holger Reenberg er helt på det rene med, at det er op ad bakke at åbne et nyt kunstmuseum midt i en økonomisk krise, men for samtidskunsten kan krisen også have sine fordele, mener han.

Nogle har købt kunst af ren grådighed og forfængelighed, og der er kunstnere, der af samme grund har fået priser for deres produkter, som ikke vil holde. Jeg forventer, at fårene vil blive skilt fra bukkene. En økonomisk krise rydder generelt op i både erhvervs- og kulturlivet, og det er ikke kun dårligt, siger han.

I Ribe er der glæde over, at man, inden krisen for alvor tog fat, har fået en økonomisk håndsrækning til en restaurering af kunstmuseets gamle bygning fra 1864. Det er A.P. Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formål, der har doneret ikke mindre end 46,5 millioner kroner til restaureringen.

De penge falder virkelig på et tørt sted, siger museets leder Dagmar Warming, der allerede ved sin ansættelse i september 2007 bekendtgjorde, at hun ikke kunne tage ansvaret for kunstsamlingen i de nuværende, forfaldne rammer. Nu får museet nyt tag, vinduerne restaureres, og nye elinstallationer og klimaanlæg etableres.

Det omfattende arbejde betyder, at samlingen på Ribe Kunstmuseum må vige pladsen for håndværkerne, så 1. juni lukker museet for først at åbne igen i november 2010, i øvrigt året, hvor Ribe som Danmarks ældste by fejrer sin 1300 års fødselsdag.

For at få noget nyt og ekstraordinært ud af den situation har Dagmar Warming besluttet, at museet i begyndelsen af det nye år skal vise udstillingen "Åbent magasin".

Vi har en stor og bemærkelsesværdig samling af hovedværkerne i dansk kunst fra 1750 til 1950 og alt, hvad der overhovedet kan være på væggene, vil blive hængt op, så folk inden lukningen kan gå på opdagelse. Det forventer vi os meget af, siger Dagmar Warming. Hun arbejder på at finde et egnet udstillingsted i København, hvor nogle af værkerne fra Ribe Kunstmuseum kan vises, mens restaureringsarbejdet står på.

washuus@kristeligt-dagblad.dk

Kunstmuseet i Herning flytter til en ny bygning i 2009 og får også nyt navn. – Arkivfoto.
Kunstmuseet i Herning flytter til en ny bygning i 2009 og får også nyt navn. – Arkivfoto. Foto: .
Den 1. juni lukker Ribe Kunstmuseum grundet om-bygning. Det åbner igen i november 2010. –
Den 1. juni lukker Ribe Kunstmuseum grundet om-bygning. Det åbner igen i november 2010. – Foto: Ribe Kunstmuseum.
Kunsten – Museum of Modern Art Aalborg bliver det nye navn for Nordjyllands Kunstmuseum. –
Kunsten – Museum of Modern Art Aalborg bliver det nye navn for Nordjyllands Kunstmuseum. – Foto: .