Signe og Peters jul i Holmens Kirke

Når en julekoncert udvikler sig til et åndeligt fællesskab

Statue af Tordenskjold foran Holmens Kirke i København, hvor Universitetskoret Lille Muko holder julekoncert.
Statue af Tordenskjold foran Holmens Kirke i København, hvor Universitetskoret Lille Muko holder julekoncert. . Foto: Michael Daugaard/ Denmark.

Fem ud af seks stjerner

Jul på dansk havde universitetskoret Lille Muko også i år kaldt sin traditionsrige julekoncert i Holmens Kirke. Og titlen holder i den grad, ikke blot fordi man fremfører en række af de mest elskede danske julesange og -salmer (og vel at mærke giver publikum lejlighed til at synge med på enkelte af dem!), men også fordi man i organisten Jakob Lorentzens dybt professionelle arrangementer præsenterer en del internationale julesange på dansk.

Således bliver den populære engelske julesalme O Come, All Ye Faithful til Kom, alle kristne, og den tyske klassiker O Tannenbaum klinger smukt som Du grønne træ, mens den yndede franske julesalme Il est né, le divin enfant vugger yndefuldt af sted som Født er himlenes kongesøn.

LÆS OGSÅ: Præstens prædiken blev til en sang

Men det allermest danske er og bliver dog julestemningen, der under samtlige 90 minutter er nostalgisk på den frydefulde måde. Begge lørdagens koncerter havde samlet fuldt hus, hvad der ikke kan undre i betragtning af det høje musikalske niveau, man år efter år byder på. I 2011 var det lykkedes at få tenoren Peter Lodahl til at kaste stjernestøv over koncerten, mens det i 2012 var Signe Asmussen, der lod sin skønne og stærke sopran klinge i kirken.

Og i år doblede man så op, da man havde fået begge de fremragende sangere til at medvirke. På den måde blev det Signe og Peters jul. Hun indledte koncerten på overvældende vis, smældende Det kimer nu til julefest fra balkonen ved organistens side, mens Peter Lodahl, prydet med sit meget velfortjente og spritnye ridderkors, blandt andet brillerede med Sækkepibespillerens julesang, et gammelt neapolitansk julenummer, der gled fint ind i helheden.

Ud over Jakob Lorentzen, der både trakterede det store orgel og det lille orgelpositiv, var det fløjtenisterne Eva Østergaard og Nikolaj von Scholten samt Tina Rehling på harpe, der på fremragende vis tog sig af den instrumentale ledsagelse. Og som sædvanlig var Lille Mukos mangeårige dirigent Jesper Grove Jørgensen pålideligheden selv foran sit talstærke og velsyngende kor.

Man vil forstå, at det vil tangere helligbrøde at give færre end fem stjerner for en koncert, man sagtens kan hallucinere sig til selv at have været en del af. En koncert, der ubestrideligt var kød på, og som undervejs udviklede sig til et åndeligt fællesskab: Denne højtid er vi trods alle trivialiteter i det offentlige rum uden for kirkens mure fælles om. Sådan fornemmede jeg i hvert fald, at mange taknemmelige tilhørere havde det, da de forlod Christian IVs gamle kirke i hjertet af København.

kultur@k.dk