Svimlende filosofihistorie

BØGER: Poul Saxe skriver stort anlagt om tænkningens historie. Men en lærebog for seminarieelever er det ikke

Alle undervisere - også dem i filosofi og religion på seminarierne - længes efter gode lærebøger i form af velskrevne introduktioner, der har sine modtagere for øje og yder førstehjælp til åbning af de store tænkeres indviklede tanker og etablerer de nødvendige brohoveder ind i ukendt land, som senere kan sprænges i luften, når nye og bedre måtte være anlagt.

Rigtig godt er det, hvis man i én publikation kan få skabt syn for sammenhænge i en bestemt periode eller i udvalgte problemstillinger, som har det med at vende tilbage i forskudte mønstre med nye fronter i religionens og tænkningens brogede historie.

Bedst er det selvfølgelig, hvis læserne kan se positionerne træde frem som led i andre historier: politikkens, økonomiens, videnskabens, mentalitetens, kunstens og allerbedst, hvis det klar-gøres, at teorierne om det alt sammen selv har historie.

Det er den ambition, Poul Saxe har sat sig for at indfri med en lærebog for seminarie-elever i intet mindre end hele Europas, kirkens, teologiens og filosofiens gang fra Israels religion og de gamle grækere til moderne filosoffer som Lyotard og Habermas, med mange ekskurser til kunstens og arkitekturens historie og en hel del kasser med pile, der illustrerer påvirkninger og retninger.

Grebet, der skal få alt det til at hænge sammen, er påstanden om, »at der kun findes to mulige grundholdninger bag menneskers opfattelse af tilværelsen....: den entydige grundholdning, der mener, at det er muligt at kunne beskrive tilværelsen, således at alle forhold kan forklares, også alle modsætninger i tilværelsen« og den dialogiske grundholdning, der mener, at tilværelsen ikke kan beskrives, fordi tilværelsen er modsætningsfyldt.

Forfatteren hylder selv den sidste opfattelse sammen med Job, Sokrates, Jesus, Augustin, Occam, Lu-ther, Kierkegaard, Bohr, den tidlige Heidegger, den sene Wittgenstein, Sartre og mange andre brave mestertænkere, som afholder sig fra de store sandheder og fastholder usikkerheden om, hvor vi kommer fra, og hvor vi går hen, og hvad det hele går ud på - og det selv om man jo må sige, at et par stykker af dem i perioder var i nærkontakt med nogle af de meget store politiske fortællinger. Men tænk på, at de er oppe mod stivnakker som Aristoteles, de nicænske fædre, Pelagius, Thomas Aquinas, Descartes, Locke, de logiske positivister, Jehovas Vidner, Lenin, Løgstrup og de narrative teologer, der ganske anderledes er på jagt efter tilværelsens entydighed og de store sandheder om, hvordan vi skal leve, og hvordan samfundet skal indrettes.

Poul Saxes anliggende er på sin vis meget sympatisk, nemlig til brug for fortsat samtale i et komplekst samfund at hjælpe unge studerende til at opspore eller snarere konstruere træk i troens og tænkningens historie, der viser flertydighedens og dialogens muligheder både religiøst og politisk, og åbne deres blik for, at der er måder at tænke Gud på, som kan være et godt korrektiv til skråsikkerhed og døvhed over for andres måder at tro og tænke på. Til den ende skulle man så synes, at noget af det mest udfordrende og væsentlige at tage fat på var spørgsmålet om sandhedsbegrebets differentiering og historie og at diskutere gyldighedsområder for henholdsvis politiske, etiske, metafysiske, religiøse og æstetiske udsagn i stedet for at koge det sammen i én stor gryde.

Det forekommer iøjnespringende imod hensigten, at en erfaren lærer placerer sig i sædet som historiens dommer med et så forenklet bedømmelseskriterium frem for netop selv at gå forrest i dialogen med personer og institutioner der, hvor de havde deres stærkeste sider, og der, hvor de måske fortsat er værd at konsultere - i visse sammenhænge og i al foreløbighed naturligvis. Indimellem de forhastede gennemgange i det kolossale stofområde indskyder forfatteren nogle »på den ene side-på de anden side«-noter, der sammen med den navneophobning, som præger hele bogen, gør det meget vanskeligt at forestille sig, at den nå sine primære adressater: de kommende skolelærere.

Hvis formålet derimod også er at få det til at svimle lidt for den anden modtagergruppes - »den alment interesserede læsers« - intellekt, så er det lykkedes, og efterspørgslen efter gode lærebøger er ikke blevet mindre.

Poul Saxe: Grundholdninger. Entydighed og flertydighed i filosofiens og teologiens historie. 255 sider. 198 kr. Multivers.

kulturkristeligt-dagblad.dk