Teater om Breivik-manifest vækker nordisk harme

Et københavnsk teaters planer om at dramatisere Anders Breiviks manifest vækker vrede og forargelse i Norge og Sverige. Det er alt for tidligt, siger pårørende og teaterfolk

CaféTeatret i København er kommet i modvind efter oplysningen om, at massemorderen Anders Breiviks ideologi skal dramatiseres til sommer. –
CaféTeatret i København er kommet i modvind efter oplysningen om, at massemorderen Anders Breiviks ideologi skal dramatiseres til sommer. –. Foto: Jørgen Jessen.

Til sommer får gæster i CaféTeatret i København mulighed for at komme helt tæt på massemorderen Anders Behring Breivik, når teatret omdanner hans ideologi til dramatik.

Stykket med titlen Manifest 2083 skal fremføres som monolog og er bygget over det 1500 sider lange manifest, som Breivik lagde ud på internettet, umiddelbart før han begik de terrorhandlinger, der kostede 77 mennesker livet den 22. juli sidste år.

LÆS OGSÅ:
Københavns Kommune støtter stadig CafétTeatret

I Norge er der en oprørt stemning over det danske teaters planer. Ragnar Eikeland, leder af støttegruppen for berørte efter 22. juli, reagerer således stærkt på, at Breiviks manifest bliver til teater. Han mistede sin søn, Tore Eikeland, på Utøya.

Det er så stødende, at jeg egentlig ikke har ord for det. Det bliver en ekstra belastning for os at vide, at dette bliver til skuespil, mens retssagen finder sted, siger han til Bergens Tidende.

Ragnar Eikeland håber, at det bliver muligt at stoppe teatret, og han bliver bakket op af det norske teatermiljø. Generalsekretær for Norske Dramatikeres Forbund Pål Giørtz mener, at Breivik vil opfatte dramatiseringen af manifestet som en stor sejr.

Det danske teater har tydeligvis ikke forstået, hvilket nationalt traume disse terrorhandlinger har været for Norge, siger han til avisen VG.

Teaterchef på Det Norske Teater i Oslo Erik Ulfsby er meget kritisk over for planen og mener, det er utidigt og usmageligt at iscenesætte Breiviks manifest.

Jeg er meget negativt stemt over for teatrets planer, for der er i forvejen debat om Breivik og den 22. juli. Vi behøver ikke mere opmærksomhed omkring ham, og jeg kan ikke se, hvad dette teaterstykke bidrager med, siger han.

Han giver ikke meget for CaféTeatrets kunstneriske leder, Christian Lollikes, forklaring om, at teaterstykket kan skabe refleksion, som kan modvirke en gentagelse af begivenhederne.

Lollikes argument er en dårlig undskyldning for at lokke publikum til stykket. Det virker, som om han ikke reflekterer over, at han går Breiviks ærinde.

Erik Ulfsby fremhæver, at han ikke er imod kunstnerisk bearbejdelse af hændelserne. Han mener, at Norge i fremtiden vil være klar til kunst omkring terrorhandlingerne, og han understreger, at han gerne se et fokus på baggrunden for Breiviks handlinger. Men han er imod CaféTeatrets planer, fordi de er i direkte forlængelse af Breiviks ønske om at påvirke offentligheden med sit manifest.

Selvfølgelig skal dagen behandles kunstnerisk. Men netop dette eksempel er for meget. Ved at skabe endnu mere opmærksomhed omkring manifestet opfører man sig som en nyttig idiot, der danser efter Breiviks pibe. Kerneproblemet er, at vi har at gøre med et menneske, som ønsker at få flest mulige læsere af sit manifest, og det går teatret med på, siger Erik Ulfsby.

Nyheden om det danske teaterstykke vækker også opsigt i Sverige, hvor aviserne Svenska Dagbladet og Dagens Nyheter refererer debatten i norske medier.

Også dramatikere uden for Norden ser mulighederne i at lave teater ud af terrorhandlingerne i Norge. En af Skotlands førende dramatikere, David Greig, var i november i Oslo for at samle information til et teaterstykke med arbejdstitlen Manden, der skal sættes op i Oslo og Storbritannien næste år, og den amerikanske filminstruktør Vitale Versace arbejder efter sigende på et filmmanuskript om den 22. juli. I oktober vakte han harme i Norge, da han lagde et voldsomt filmklip fra den kommende film op på internetkanalen YouTube.