Tidens tegneserier hylder ofre frem for helte

Tegneserier sender ikke længere underdog-helten ind for at overvinde den latent onde superskurk. Offeret har overtaget heltens rolle, og tegneserier er blevet mere komplekse og nuancerede, siger tegneserieeksperter

Den nok mest berømte tegneserie om krig og konflikt er Art Spiegelmans ”Maus” om holocaust, der blev udgivet i bogform i 1986, og Jacques Tardis skildringer af skyttegravskrigenes grusomhed i ”Soldat Varlot”. Arkivfoto.
Den nok mest berømte tegneserie om krig og konflikt er Art Spiegelmans ”Maus” om holocaust, der blev udgivet i bogform i 1986, og Jacques Tardis skildringer af skyttegravskrigenes grusomhed i ”Soldat Varlot”. Arkivfoto. . Foto: Benjamin Kürstein/Polfoto.

Den nye tegneserie ”Zenobia” tager afsæt i den forstemmende virkelighed om de mange flygtninge, der druknede i Middelhavet og følger den syriske pige Aminas flugt fra det krigshærgede Syrien. Den er bare et eksempel på, at ofre overtager heltenes hovedroller i tegneserier, siger tegneserieforsker Rikke Platz Cortsen.

Soldater og piloter, der kæmper bravt for deres fædreland, står traditionelt forrest i tegneseriernes frontlinje. Men tegneserier bruges i stigende grad til at fortælle komplekse historier om krige og konflikters konsekvenser og ofre, siger hun.

”I takt med at tegneserien generelt har udviklet sig, og at undergenrer som dokumentarisme og selvbiografi er blevet mere populære, har det medført flere og flere tegneserier om krige og konflikter fra mange forskellige lande, historiske perioder og perspektiver. Fremstillingen er blevet mere nuanceret og fortæller også om børn, kvinder og ofre,” siger hun.

Tegneseriehelten har altid været underdog i kamp mod den latent onde superskurk, siger Camilla Bruun Eriksen, der er ph.d.-studerende og har forsket i tegneserier. Se bare på den generte og ensomme Spiderman eller den sammenbidte og forældreløse Bruce Wayne.

Men hvor tegneserieheltenes problemer ofte var knyttet til det personlige og individuelle, slider de nyere tegneseriers helte i højere grad med strukturelle, samfundsmæssige problemer. Heltene er ikke længere ubetinget gode, skurkene ikke ubetinget onde, og ondskaben ikke latent.

”Ældre tegneserier fortæller ofte en historie om et slag mellem det gode og onde, bastueret på en let forklarlig, fastlåst forestilling om ’det gode mod det onde’. Man er sjældent i tvivl om, hvem man skal heppe på. Nyere tegneserier, som beskæftiger sig med vold, konflikter og krige, gør den fortælling mere nuanceret og kompleks. Billedet af ondskab og godhed, helte, skurke og ofre er blevet mere mudret,” siger hun.

Den nok mest berømte tegneserie om krig og konflikt er Art Spiegelmans ”Maus” om holocaust, der blev udgivet i bogform i 1986, og Jacques Tardis skildringer af skyttegravskrigenes grusomhed i ”Soldat Varlot”.

Før ”Maus” diskuterede meget få tegneserier de komplekse følelser og tragiske konsekvenser af krige og konflikter, siger Rikke Platz Cortsen.

En af de mest kendte tegnede fortællinger i dag er Ari Folmans ”Waltz with Bashir” om Israels invasion af Libanon. I ”Waltz with Bashir” væver de farvemættede billeder sig sammen med fortællingen om krigens traumer for de israelske soldater. På den måde er tegneseriens form i dialog med krigens fortælling, siger Rikke Platz Cortsen.

”Krig og konflikt huskes ofte i små, fragmenterede bidder, hvor detaljer fremstår stærkt, mens centrale dele af begivenhederne er væk. Fordi tegneserier består af tegninger og tekst sat sammen i sekvenser, kan oplevelsen af for eksempel traumet, som mange krigsofre har, formidles mere realistisk,” siger hun.