Flere voksne tegner for at finde ro og fordybelse

På billedet ses en tegning fra bogen ”Den Hemmelige Have - en magisk male- og tegnebog” af Johanna ...

På billedet ses en tegning fra bogen ”Den Hemmelige Have - en magisk male- og tegnebog” af Johanna Basford. Denne bog lå i sidste uge nummer et på Bog&idés bestsellerliste for faglitteratur.- Foto: Leif Tuxen

Det er pudsigt, at den her form for sindsro og nærvær skal være et koncept, og en vare, man kan købe.
Svend Brinkmann

8 ud af 10 faglitterære bøger på Bog&idés bestsellerliste i sidste uge er malebøger for voksne. Det er et udtryk for, at vi lever i en travl tid med brug for åndehuller

De fleste husker nok, hvordan de som børn kunne bruge uanede mængder af tid med tuscher og farveblyanter i hånden og tegne den ene tegning efter den anden. Og de fleste børnefamilier har nok haft en stor del af disse tegninger hængende rundt omkring i hjemmet.

Men nu er det ikke kun børnenes kunstværker, der skal være plads til, for de voksne har bevæget sig ind på børnenes domæne.

De afstressende malebøger har allerede haft stor succes i USA og England, og nu har danskerne også fået øjnene op for dem.

Ifølge professor i psykologi på Aalborg Universitet Svend Brinkmann skyldes malebøgernes succes noget ret enkelt:

”Der er mode i mindfulness, og nu er der kommet et nyt koncept med malebøger, og det er der mange, der gerne vil prøve. Det er et simpelt spørgsmål om mode og trend,” forklarer han.

Men trends er ikke tilfældige, og ifølge Svend Brinkmann kan forklaringen på den nye dille findes i måden, vi lever vores liv på.

”Vi lever i en travl tid, hvor folk savner åndehuller, og derfor er der en efterspørgsel efter det, som mindfulness tilbyder, altså ro og fordybelse,” fortæller Svend Brinkmann.

Denne betragtning er han ikke ene om. Sognepræst Sørine Gotfredsen mener, at man gennem malebøgerne søger en indre fred.

”Man er så meget i bevægelse i sin hverdag, at man ikke kan finde hvile for sin sjæl og sine tanker. Det er et fuldstændigt grundlæggende behov for mennesker, at vi har brug for mental hvile. Og derfor kaster man sig over den slags,” forklarer hun.

Sørine Gotfredsen kan godt forstå, at man får en følelse af fred, når man sidder og maler i malebøger, men hun mener, det er problematisk, at man tyr til barndommens uskyldige univers for at få fred.

”Jeg mener, at det vil være mere passende for et voksent menneske at søge denne indre hvile og balance i noget, der for det første er mere forpligtende, som kristendommen også er, og noget som i højere grad beriger det voksne menneske. Jeg kan kraftigt anbefale de her mennesker at gå i kirke om søndagen,” siger Sørine Gotfredsen.

Ifølge Sørine Gotfredsen har vi to modsætninger.

”Enten præsterer vi som vanvittige, hvilket ingen kan holde til i længden, og ellers går vi over i den anden grøft, og kobler fuldstændig fra alting,” fortæller hun.

Hun mener, at der kunne være et andet rum, hvor man lader sig tiltale af noget større, som religion eller kunst.

”Man bør simpelthen lade sig løfte og udfordre af noget. Det er der også hvile i, og det må vi ikke tage fejl af. Man behøver ikke at koble hjernen fuldstændig fra og blive som et barn igen for at få fred,” siger Sørine Gotfredsen.

Svend Brinkmann ser ikke malebøgerne som et problem, da han mener, det er beroligende og nærværskabende at arbejde koncentreret med sine hænder. Men han undrer sig over, hvorfor folk ikke bare tegner selv eller laver en anden form for håndværk.

”Det er pudsigt, at den her form for sindsro og nærvær skal være et koncept, og en vare, man kan købe. Vi har i forvejen mange aktiviteter, som vi traditionelt har beskæftiget os med for at sidde stille og roligt og få en hyggelig stund sammen. Det kan for eksempel være at strikke eller bare at sidde stille og roligt og læse højt for sine børn,” forklarer Svend Brinkmann.

Han kan ikke forstå, hvorfor man skal gøre det til et koncept og en industri, ud over at der selvfølgelig er nogen, der tjener penge på at sælge malebøgerne.

Et af forlagene, der sælger malebøgerne i Danmark, er Politikens Forlag, og ifølge forlagets direktør, Lene Juul, er det en trend, der vil fortsætte og vokse sig endnu større i Danmark.

”Jeg tror kun, vi har set begyndelsen af det, og der vil sikkert komme meget mere,” siger Lene Juul.