Unge i USA mangler moralsk kompas

Amerikanske unge lever i et mig-samfund uden moralske rettesnore, lyder det i en ny bog, der gransker de mørke sider af overgangen fra ung til voksen

Christian Smith m.fl.: "Lost in Transition: The Dark Side of Emerging Adulthood". 27,95 dollar. Oxford University Press.
Christian Smith m.fl.: "Lost in Transition: The Dark Side of Emerging Adulthood". 27,95 dollar. Oxford University Press. Foto: Bogforside.

Unge amerikanere lever ganske anderledes liv i dag, end deres modstykker i tidligere generationer gjorde. De venter længere med at vælge en karriere, med at blive gift og med at få børn, de nyder enorm frihed og kan vælge mellem et hav af forskellige livsstile, alt imens de dyrker deres egen personlige udvikling.

LÆS OGSÅ: Om at finde troen på ny

Men prisen for at blive voksen i et hyperindividualistisk, forbrugerorienteret mig-samfund er høj. De 18-23-årige er en af de mest selvoptagede, forvirrede og ængstelige aldersgrupper i det amerikanske samfund, og de lever deres liv i en ekstremt moral-relativistisk boble, hvor rigtigt og forkert blot er et spørgsmål om individuel smag.

Den unge generations mangel på et fælles moralsk livskompas er et samfundsskabt samfundsproblem. Det konstaterer den ansete sociologiprofessor Christian Smith og en gruppe medforfattere i den nye bog Lost in Transition: The Dark Side of Emerging Adulthood, som er baseret på 230 dybtborende interview med et bredt krydsfelt af 18-23-årige unge.

Bogen er en del af et stort forskningsprojekt om den amerikanske ungdoms tilstand.

I Lost in Transition spørger Christian Smith, der er leder af centeret for studier i religion og samfund ved Notre Dame University, og hans medforfattere ind til de unge interviewpersoners værdier, deres ideer om rigtigt og forkert og om meningen med livet. Og svarene er bemærkelsesværdige.

Det er ikke, fordi de unge som kommentatoren David Brooks skriver i en omtale af bogen i avisen New York Times lever mere udsvævende, syndige liv, end hvad man kunne forvente af 18-23-årige vesterlændinge.

Det, som er nedslående, er, hvor dårlige de er til at tænke og tale om moralske emner, konstaterer Brooks.

De unge i undersøgelsen blev blandt andet bedt om at beskrive et moralsk dilemma, som de selv havde oplevet. To tredjedele kunne enten ikke svare på spørgsmålet eller beskrev ikke-moralske problemer, såsom om de havde råd til at leje en bestemt lejlighed, eller om de havde tilstrækkeligt med mønter til at fylde i en parkeringsautomat.

Få havde tidligere skænket spørgsmål om moralitet en tanke, skriver forfatterne, der konstaterer, at utrolig mange spirende voksne mangler de intellektuelle og etiske redskaber til at afgøre, hvad der er virkeligt moralsk rigtigt eller forkert, eller hvad der er godt for individer og for samfundet.

De unge identificerede generelt voldtægt og mord som forkert og ondt, men syntes ellers at mangle faste moralske rettesnore, når det gjaldt dilemmaer såsom eksempelvis snyderi, utroskab og spirituskørsel. Standard-svaret for de fleste var, at moralske valg er et spørgsmål om individuel smag.

Det, som gør noget til det rigtige, er vel, hvordan jeg føler omkring det. Men forskellige mennesker føler på forskellige måder, så jeg kan ikke tale på andres vegne omkring, hvad der er rigtigt eller forkert, lyder en af forklaringerne.

Christian Smith pointerer, at mange af utilstrækkelighederne vil blive rettet op, når de unge etablerer sig, indgår i mere klart optegnede sociale roller og dermed påtvinges et moralsk kompas.

Men han er alligevel bekymret for de unges begrænsede synsfelt, som han betragter som symptomer på bredere samfundsmæssige tendenser såsom den amerikanske kulturs hæmningsløse forbrugerkapitalisme, hyperindividualisme samt vedvarende svigt i uddannelsessystemet. Kan det være således, at den liberale, demokratiske kapitalismes sejr har bortvisket en større, ophøjet horisont fra den almene amerikanske forestillingsevne, spørger han.

Nogle spirende voksne tror stadig på menneskeheden eller fremskridt eller Gud eller udvikling eller noget andet ophøjet. Men vi gik væk fra vores 230 interview med den konklusion, at deres horisont for det meste er skuffende provinsiel. Få et godt job, bliv økonomisk tryg, få en god familie, køb hvad du vil, nyd nogle af de gode ting i livet, undgå verdens problemer, lad dig pensionere. Det er det. Intet større, højere, mere meningsfyldt, mere ophøjet, mere delt, mere vanskeligt, konstaterer Christian Smith.

Hver onsdag skriver vi på denne plads om nye bøger fra udlandet, der handler om trosmæssige forhold.