Folkemødet bør huske bredden

Fiasko, hvis lobbyister og reklamefolk overtager Folkemødet

Karin Dahl Hansen, Liv&Sjæl-redaktør på Kristeligt Dagblad
Karin Dahl Hansen, Liv&Sjæl-redaktør på Kristeligt Dagblad. Foto: Paw Gissel.

På Folkemødets femte år sættes der deltagerrekord midt i en valgkamp. 25.000 personer ventes at deltage, og det er en demokratisk succes, at det er lykkedes at engagere så mange. Folkemødet på Bornholm ligner en fast tradition og institution i Danmark. Men der er grund til at passe på folkeligheden. For store interesseorganisationer, kommunikationsbureauer og virksomheder har også opdaget, at det er et attraktivt sted at være til stede, og som Grænsefore-ningens formand sagde i Kristeligt Dagblad i går, ligner det i stadig højere grad en messe for erhvervslivet.

Det er ikke i nogens interesse, at det skal gå den vej. Folkemødet er blevet beskyldt for at være en fætter-kusine-fest for mediefolk og politikere, men en evaluering fra sidste år viser, at det i højere grad er en fest for professionelle lobbyister. De udgjorde 28 procent af deltagerne, mens ”folket” fyldte godt halvdelen af pladsen i Allinge med 53 procent. Græs-rødder og ildsjæle fra mindre organisationer udgjorde 12 procent af deltagerne.

Når fordelingen er så skæv, er det værd at følge pengene. Det er blevet en bekostelig af-fære at deltage i Folkemødet og navnlig at sikre sig de attraktive og mest synlige pladser. Det er ikke et problem for organisationer som Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri og diverse pr-bureauer, men mindre foreninger og organisationer, der har fokus på folkeoplysning, risikerer at blive klemt og glemt.

Der er ikke noget at sige til, at medicinal-industrien tilbyder arrangementer om folkesygdomme, men man kan med rette klandre arrangørerne af Folkemødet for at være ved at save den succesrige gren over, de selv sidder på. Alene sprogbrugen afslører kommercialiseringen. Man kan således købe guld- og sølvsponsorater, og som modydelse tildeles sponsorerne de attraktive pladser. Og Folkemødet har - forgæves - søgt om at blive registreret som varemærke for at sikre sit ”brand”.

Fortsætter udviklingen, mister Folkemødet sin legitimitet, og det vil være ærgerligt. I første omgang for Bornholm, der som udkantskommune har skabt en vaskeægte succes. Men i sidste ende for hele Danmark, der på klippeøen har fået et sted, hvor man kan tale politik under mere uformelle rammer og i et andet tempo end de hastige og konfrontatoriske tv-debatter.

kdh