Girafsag ude af proportioner

Kbenhavn,    Denmark. 13th May 2013 - - Giraffes in Copenhagen Zoo in Denmark. - - Giraffes take part in ...

Kbenhavn, Denmark. 13th May 2013 - - Giraffes in Copenhagen Zoo in Denmark. - - Giraffes take part in daily life at the Copenhagen Zoo in Denmark. One of them being Marius who was killed because he was unsuitable for breeding. Foto: Auður Sigbergsdóttir / Demotix/ Denmark / Scanpix

De sociale medier er ikke egnede til at diskutere dyreetik

I weekenden viste nogle af brugerne af de sociale medier endnu engang, hvor hurtigt og ureflekteret det kan lade sig gøre at mobilisere en folkestemning. Aflivningen af giraffen Marius i Zoologisk Have i København vakte voldsomme protester på internettet, og sagen gik sin sejrsgang i alverdens medier fra Australien til amerikanske CNN. Direktøren for haven modtog flere dødstrusler, og stedets hjemmeside fik så mange henvendelser på både engelsk og dansk, at København Zoo ikke kunne nå at svare.

Sagen fortæller, hvor langt moderne mennesker har fjernet sig fra naturen, og viser desuden, hvor hurtigt mange reagerer på de sociale medier. Det er nemt at mene, at det er synd for en giraf, som Zoologisk Have ovenikøbet selv har været med til at menneskeliggøre ved at give den et navn, men samtidig er det tankeløst.

København Zoo har valgt at lade dyrene yngle, som de gør det i naturen, men da man ikke lader giraffer og løver omgås til daglig, er der ikke den samme naturlige selektion som på den afrikanske savanne, og Marius var så at sige blevet til overs.

LÆS OGSÅ: Man skyder da giraffer

Derfor blev denn aflivet og efterfølgende dissekeret foran publikum for til sidst at blive smidt for løverne.

Trods København Zoos ønske om at lade dyrene udøve en naturlig adfærd ved at yngle er der meget, der ikke er naturligt for dyr i fangenskab. De bliver fodret, får besøg af dyrlægen, når de er syge, og bliver ovenikøbet navngivet for at tiltrække sponsorer og publikum. Og dermed har København Zoo et medansvar, når visse mennesker reagerer, som var det personen Marius, der skulle slås for panden.

Moderne mennesker har et ambivalent forhold til dyr og natur. Kæledyrene derhjemme bliver behandlet som en del af familien og får samme velfærdssygdomme som de tobenede i form af overvægt, diabetes og kræft. Måden, hvorpå landbruget behandler grise, mink og høns, danner jævnligt forlæg for dokumentarudsendelser i tv, hvor seerne gyser over halekupering, trange forhold i burene og overdødelighed. Ulve på den jyske hede er på sin vis fascinerende når blot de ikke nærmer sig mennesker eller tager landmandens får. Og endelig er der dyrene i dyreparker, hvad enten det er Knut i Berlin eller Marius i København, som tillægges menneskelige egenskaber.

Det er relevant at debattere, om vi overhovedet vil have zoologiske haver og dyreparker. Det er også relevant at debattere dyrevelfærden blandt produktionsdyr, ligesom vi skal have en diskussion om udsættelse af bisoner og bævere i naturen. Men debatten bør føres i en urban tone. Det er blandt andet denne evne, der adskiller mennesker fra dyr. kdh