Grænser for forbrug

relevante temaer

Med 24 dage til juleaften kommer der nu fuldt blus på forbruget. For privatpersoner gælder det om at få gaverne til familie og venner i hus. For diverse brancher handler det om store dele af årets omsætning, der skal hentes hjem på rekordtid.

Som det fremgår af dagens avis, hvor serien "Det store juleforbrug" går i gang, er der store interesser på spil i julehandlen, hvor alle forbrugere er under påvirkning af reklamer og salgsfremstød.

Men der er også grænser for reklamebranchens magt, for julen er i særlig grad traditionernes tid, og det store flertal af danskere foretrækker at holde jul, som man plejer. Denne indbyggede konservatisme sætter en naturlig bremseklods på ekstravagante udskejelser, for de fleste ved godt, at lykken juleaften ikke er gaver i groteske overstørrelser. Heldigvis. Samtidig må man også notere, at der trods den økonomiske krise i landet er opnået et generelt velstandsniveau, der bevirker, at ganske mange oplever at skulle give gaver til venner og familie, der nærmest har alt i forvejen. Deraf den fortsatte vækst i oplevelsesgaver som kroophold, madkurser og andre kamuflerede udtryk for manglende opfindsomhed fra gavegiverens side.

Meget tyder imidlertid på, at der er en voksende bevidsthed om, at jul handler om meget mere end forbrug. Trendsættere spår, at julen kommer til at dreje sig mere om kvalitet end kvantitet, og det er gode toner.

På tv-fronten ser man noget tilsvarende. DR's julekalendere har gennem tiden ændret sig fra det småfjollede til det undertiden direkte forkyndende. Det er ganske opløftende, at DR efter en periode med ensidigt fokus på seertal nu tilsyneladende tager public service-forpligtelsen alvorligt igen og tør inddrage "temaer og dilemmaer, som er relevante og betydningsfulde for folk," som Morten Hesseldahl, direktør for DR Kultur, formulerer det i dagens avis. Det er kanalens nye tv-julekalendere, herunder pilgrimsudsendelsen "Bertelsen på Caminoen" og "Steno og Stilling", om Danmarks monumenter, udtryk for.

I et kapitalistisk samfund skal man ikke i doven og misforstået idealisme pege fingre ad forbrug og materialisme, for velstand kommer ikke af sig selv og alle nyder godt af erhvervslivets indtjening, også i december. Men kapitalismens målestok er ikke den eneste, og der er altid grund til at advare, når sundt forbrug og fornuftig omsætning udarter til overforbrug.

Og vil man give en gave, der virkelig gavner her i december, bør man betænke organisationer og privatpersoner, der hjælper de mange nødlidende medborgere, der ikke gennemlever december på samme trygge vis som det store flertal.

mbh

Michael Bach Henriksen

Født 1974. Cand. mag. i litteraturhistorie og amerikanske studier fra Aarhus Universitet 2000. Underviser på Engelsk Institut sammesteds 2000-2004. Fra 2005 kulturredaktør på Kristeligt Dagblad. Har skrevet bøgerne ”USA i det 20. århundrede” (2002), ”Historier om Amerika. Aktuelle strømninger i USA´s litteratur” (red) (2010) og "Vide Verden: Jerusalem" (red) (2014).

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

Første Verdenskrig

kr. 25,00 Køb

TILGIVELSENS BOG

kr. 249,00 Køb

Barcelona - Madrid

kr. 8.930,00 Køb

HJERTET HAR ALTID DET SIDSTE ORD

kr. 249,00 Køb

Bachs mesterværker

kr. 699,00 Køb

Efterår på Sicilien

kr. 9.598,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.