Instruktørers moralske ansvar

Viden om historien kommer fra populærkulturen. Det forpligter

Med dagens premiere i landets biografer på filmen ”Tordenskjold og Kold” skydes en ny runde i debatten om historisk korrekthed i fiktionsfilm i gang. Virkeligheden er fantastisk dragende materiale, og hver gang nye danske film tager den historiske virkelighed op, reagerer både politikere og borgere intenst.

Det så man med Ole Bornedals tv-serie ”1864”, Martin Zandvliets film ”Under sandet” og Roni Ezras ”9. april”, for blot at nævne de nyeste eksempler her i landet. I udlandet har man tilsvarende debatter, blandt andet i forbindelse med tv-serien ”Downton Abbey”, hvor man underligt nok ikke beder bordbøn, selvom det var en udbredt praksis i det portrætterede samfundslag på det tidspunkt, serien foregår.

Alle disse debatter viser dels, at befolkningens historieinteresse er stor og usvækket, og dels, at filmproducenterne har et særligt ansvar for at være præcise, når de deklarerer deres film som ”historisk drama”. Film om populære historiske emner påvirker givetvis den brede befolknings opfattelse langt mere, end historiebøger gør, så instruktørerne sidder med en vis magt

Læs artiklen til ende
Læs Kristeligt Dagblad ubegrænset i 4 uger. Tegn et uforpligtende prøveabonnement.
Er du abonnent? Log ind her.

Nyhedsbrev

Få de vigtigste artikler om tro, etik og eksistens fra Kristeligt Dagblad.

Kommentarer

Du have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.