Kristendom i skolen

Undervisningen i kristendom skal styrkes

Det tager kun en generation at tabe hele den kristne arv på gulvet, og med de forskellige meldinger, som kommer fra folkeskolen om fagets status i denne tid, er det danske samfund allerede nået meget langt ud ad denne tvivlsomme vej.

Selvfølgelig er det i udgangspunktet glædeligt med den nyhed, som Kristeligt Dagblad i dag kan bringe, at der tegner sig et politisk flertal for ideen om at indføre en ekstra ugentlig time på skoleskemaet i kristendomskundskab i det år, eleverne skal konfirmeres, men det er langtfra nok til at vende den bekymrende udvikling.

Nyheden kommer i øvrigt to dage efter, at Kristeligt Dagblad kunne afsløre, at undervisningen i netop kristendom nedprioriteres i de ældste klasser, fordi der simpelthen ikke er afsat timer nok til undervisning i både kristendom og fremmede religioner. Problemet med nedprioritering af kristendomskundskab ligger desværre ikke kun i de ældste klasser. I skoleåret 2008/2009 har mere end 800 danske folkeskoler således indberettet, at de på 1. og 6. klassetrin underviste mindre i kristendomskundskab, end de skulle ifølge skolernes pensum.

Situationen i folkeskolen i dag er et resultat af den voldsomme sekularisering, som har domineret det danske samfund i hele det 20. århundrede, og det er lidt af et paradoks, at det er gået sådan, fordi skolen historisk set er et barn af kirken. Skolens oprindelige opgave var faktisk at formidle den kristne børnelærdom.

I 1975 blev skole og kirke efter pres skilt ad i Danmark, og undervisningen måtte nu ikke længere være forkyndende. Denne adskillelse har vist sig særdeles effektiv, og i de yngre og efterfølgende generationer er uvidenhed om kristendom i dag nærmest blevet normen.

Denne udvikling er dybt bekymrende for alle, der mener, at kristendommen og kirken har haft og stadig har noget af værdi at byde på i det danske samfund. Selvfølgelig er det ikke folkeskolens opgave alene at videreføre den kristne arv. Det er også kirkens og forældrenes, hvis de mener noget med at have fået deres børn døbt.

Men skolen har også et kæmpe ansvar her, så længe der i Danmark stadig er politisk opbakning til at give kristendommen og folkekirken en forrang frem for andre trosretninger. Mange børn i det danske samfund vil aldrig stifte bekendtskab med kristendommen, hvis ikke de bliver præsenteret for den i løbet af deres skolegang.

Derfor bør den stedmoderlige behandling af kristendomsfaget nu høre op. Både kvaliteten og kvantiteten af undervisning i kristendom skal styrkes, hvis vi vil undgå den totale afkristning af det danske samfund, som meget vel kan være en realitet om blot en generation.