Sig nej til umoralsk computerspil

Drab, vold og voldtægt er ikke underholdning slet ikke for børn

"Det er muligt, at forskerne ikke kan enes om, hvorvidt der er en direkte sammenhæng mellem voldelige computerspil og voldelig adfærd i det virkelige liv. Men det er ikke forbudt at bruge sin sunde fornuft," skriver Karin Dahl Hansen i dagens leder. På billedet ses en gruppe drenge der spiller det voldelige computerspil Counter-Strike.
"Det er muligt, at forskerne ikke kan enes om, hvorvidt der er en direkte sammenhæng mellem voldelige computerspil og voldelig adfærd i det virkelige liv. Men det er ikke forbudt at bruge sin sunde fornuft," skriver Karin Dahl Hansen i dagens leder. På billedet ses en gruppe drenge der spiller det voldelige computerspil Counter-Strike. Foto: Jakob Dall Denmark.

Det er muligt, at forskerne ikke kan enes om, hvorvidt der er en direkte sammenhæng mellem voldelige computerspil og voldelig adfærd i det virkelige liv.

Men det er ikke forbudt at bruge sin sunde fornuft. Hvis man dagligt gennem flere år bruger tid på et voldsomt og krigerisk spil, hvilket rigtig mange danske børn, og navnligt drenge, gør, bliver man naturligvis påvirket. Ligesom man også ved, at det påvirker børnenes syn på sex, at de fleste af dem stifter bekendtskab med porno på internettet.

LÆS OGSÅ: Gotfredsen: Diskutér nu, hvad vold i medier gør ved mennesker!

I disse dage fyldes gadebilledet af store reklameskilte for et af historiens mest sælgende computerspil, Grand Theft Auto, GTA, og i mange hjem plager børn helt ned til otteårsalderen om at få spillet. Mange forældre giver efter og lader børnene få lov med argumenter om, at poderne sagtens kan skelne mellem fiktion og virkelighed, og at man bør vise dem tillid. Uagtet at den vejledende aldersgrænse er 18 år.

Men som forældre er der grund til at stoppe op, før man resignerer. For hvorfor skal man egentlig underholde sig med overlagt drab, nedkørsel af fodgængere og røveri af prostituerede? Det eneste, der tilsyneladende ikke foregår i spillet, er pædofili.

Der er ikke tale om gule oste, der spiser spøgelser, som mange sikkert kan huske fra tv-spillets barndom, men derimod uhyre virkelighedstro tredimensionelle scener, der ligner de gader, børn og unge færdes på til hverdag. Blæst op på store fladskærme og med lydeffekter, der fylder rummet. Her er mænd voldelige og kvinder brugsgenstande i meget konkret forstand. Eller med producentens ord er der i spillet garanti for intens vold, blod, nøgenhed, moden humor, beskidt sprog, stærkt seksuelt indhold samt indtagelse af stoffer og alkohol. Værsgo.

LÆS OGSÅ: Voldsomme film afspejler en voldelig virkelighed

Computerspil er i dag en milliardindustri. Alene den nyeste udgave af det omtalte GTA solgte på den første dag spil for 4,4 milliarder kroner på verdensplan, og i Danmark blev der købt 100.000 spil på to døgn. Salgstal, der ville gøre enhver spillefilmsinstruktør eller romanforfatter grøn af misundelse.

Der er ingen grund til at tro, at alle børn, unge og voksne, der spiller spillet, går ud og begår kriminalitet efterfølgende, men omvendt er det også naivt at forestille sig, at man lades upåvirket af den virkelighedstro vold. Som beskrevet i Kristeligt Dagblad lørdag er skoleforskere i øjeblikket optagede af en gråzone, der er opstået mellem sex og vold, hvor der er sket en pornoficering, og hvor særligt synet på piger ændres. De omtales i stigende grad som ludere også af hinanden. Om det skyldes computerspil, raptekster eller samtalen ved middagsbordet er ikke til at vide, men man bør lade tvivlen komme barndommen til gode. kdh