Transkønnedes indtog i populærkulturen skaber mere mangfoldig kropsforståelse

Transkønnede spiller en større rolle i blandt andet film- og modebranchen end tidligere. Den nye fremstilling af dem kan være med til at øge forståelsen for, at transkønnede er helt almindelige mennesker, vurderer forsker i kropskultur

Når Laverne Cox holder pause fra skuespillet i Netflix-serien Orange is the New Black, beskæftiger hun sig med transkønnedes rettigheder.
Når Laverne Cox holder pause fra skuespillet i Netflix-serien Orange is the New Black, beskæftiger hun sig med transkønnedes rettigheder. . Foto: Picture Alliance.

Hun er smuk. Umanerligt smuk, mener nogen. Hun hedder May Simón Lifschitz, er model, 20 år gammel og transkønnet. Og i denne måned pryder hun forsiden af det danske modemagasin Cover som den første transkønnede nogensinde.

Men May er langtfra den eneste transkønnede, der for tiden gør op med den traditionelle køns- og kropsopfattelse.

Transkønnede personer, der oplever, at deres kønsidentitet ikke stemmer overens med deres biologiske køn, har nemlig gjort deres entré i store dele af populærkulturen, herunder i tv-, film- og modebranchen i både ind- og udland.

Herhjemme har det internationale magasin Dansk ligeledes en transkønnet på forsiden i denne måned - og kigger man uden for landets grænser, har magasiner som Vanity Fair og Time Magazine gjort det samme.

Sidstnævnte havde sidste år transkønnede Laverne Cox på forsiden. Hun er blevet umanerlig populær, efter hendes medvirken i den succesrige tv-serie Orange is the New Black på Netflix, hvor hun spiller rollen som Sophia Burset, der også er transkønnet. 

Transkønnethed bliver desuden belyst i spillefilm som "The Danish Girl" og "About Ray" og tv-serier som "Sense8" og "Transparent".

Denne udvikling er i høj grad med til at stoppe fremmedgørelsen af de transkønnede.

Det mener Lise Dilling-Hansen, forsker i kropskultur på Æstetik og Kommunikation ved Aarhus Universitet. 

”Der bliver gjort et forsøg på at integrere dem som mennesker, der ikke har en anderledes historie end alle os andre. De får lov til at fortælle deres historie - uden at det skal være en lidelsesfortælling. De er med for at vise, at mennesker i denne position også er fuldstændige almindelige mennesker, som gennemgår de samme problematikker som andre," siger hun.

Gennem historien har homoseksuelle oplevet de samme problemer, som transkønnede i dag kæmper med, fortæller hun.

Jul 15, 2015; Los Angeles, CA, USA; Caitlyn Jenner, recipient of the Arthur Ashe Courage Award is seen on a TV set in the press room during the 2015 ESPY's award show at Nokia Theater. Mandatory Credit: Jayne Kamin-Oncea-USA TODAY Sports *** Please Use Credit from Credit Field ***
Jul 15, 2015; Los Angeles, CA, USA; Caitlyn Jenner, recipient of the Arthur Ashe Courage Award is seen on a TV set in the press room during the 2015 ESPY's award show at Nokia Theater. Mandatory Credit: Jayne Kamin-Oncea-USA TODAY Sports *** Please Use Credit from Credit Field *** Foto: Jayne Kamin-Oncea /USA TODAY

"Homoseksuelle er gået fra at blive fremstillet som de fremmede til nu at indgå i diverse populærkulturelle fænomener som HBO-serien Sex and The City, som hende eller ham, der bare er homoseksuel uden at gøre så meget mere ud af det," siger Lise Dilling-Hansen.

Årsagen skal findes i den politiske kamp, som for homoseksuelle har stået på i flere årtier - til sammenligning med de transkønnedes, der er relativ ny.

Alligevel har de transkønnede takket være mange små skridt formået at bryde igennem. Men det kan kun lade sig gøre, fordi der generelt er en stigende accept af netop denne gruppe i samfundet, mener Lise Dilling-Hansen.

”Populærkulturen kan først slå ordentligt igennem med noget, når der er et vist niveau af accept blandt folk. Samtidig skal man ikke underkende, at den spiller en stor rolle i forhold til at oplyse om fænomener, som mange mennesker ikke kender til eller i hvert fald har et meget fremmedgørende blik på," siger hun.

At transkønnede optræder mere i fjernsynet og i modebladene end tidligere, kan desuden have en selvforstærkende effekt, vurderer Lise Dilling-Hansen.

”Hvis udviklingen fortsætter, så vil kroppe og seksualiteter, der ikke lever op til det, vi er vant til at se, blive mere integreret i samfundet. Jo mere man vænner sig til det, desto mere kan man bruge det, uden at det er en stor ting. ”