En generation af skadede piger

Pigeliv: Seksualiseringen af barndommen skader hele generationer af piger, konkluderer en stor undersøgelse fra den amerikanske psykologforening. Forældre bidrager ofte til problemet og bør gøre en aktiv indsats for at beskytte deres døtre, siger forskeren Eileen Zurbriggen

Tegnene er alle vegne: en dukke iført netstrømper og miniskørt. En seks-årig i en T-shirt, der udnævner hende til en "lille sild". En musikvideo med storbarmede dansere i skolepigeuniformer. En omtale af det amerikanske kvindefodboldlandshold som "booters with hooters" ("sparkere med babser").

Lige fra den tidlige barndom bombarderes piger i dag med seksualiserede billeder af deres køn, fastslår en ny stor undersøgelse fra USA's psykologforening, American Psychological Association, APA. Rapporten samler og evaluerer for første gang al nyere amerikansk forskning om emnet, og konklusionen er klar: Seksualiseringen af barndommen skader hele generationer af piger, både psykisk og fysisk.

– Problemet er ikke en bestemt dukke eller en enkelt sang. Problemet er, at seksualiserede billeder af piger og kvinder er alle vegne. Piger i dag sejler i en giftig sø af budskaber om, hvad det vil sige at være hunkøn, siger forskeren Eileen Zurbriggen, som er formand for panelet bag rapporten og lektor i psykologi ved University of California.

APA's konklusioner vækker opsigt i USA, hvor emnet ligesom i Danmark jævnligt rykker helt frem på den offentlige dagsorden.

– Vi har længe vidst, at der var et voksende problem, men problemets omfang og bredden af alvorlige følgevirkninger er overraskende, siger Eileen Zurbriggen.

Ifølge rapporten gør den overdrevne seksualisering, som piger oplever lige fra barndommen, skade på blandt andet deres indlæringsevne og deres psykiske og fysiske helbred.

Forskningen knytter eksempelvis seksualisering til spiseforstyrrelser, lavt selvværd og depression, som er tre af de mest udbredte psykiske lidelser blandt unge piger, ligesom de ifølge undersøgelser også får vanskeligere ved at udvikle et sundt forhold til deres egen seksualitet og er mere tilbøjelige til at dyrke ubeskyttet sex. Samtidig har videnskabelige forsøg vist, at piger har vanskeligere ved at tænke logisk og klarer sig markant dårligere akademisk, når de er optaget af, hvordan de ser ud.

– Piger har altid gerne villet se pæne ud, men objektificering handler om mere end det. Nutidens idealiserede billede af piger og kvinder har meget kraftige seksuelle undertoner, og vores endimensionelle fokus på udseende har negative bivirkninger, fordi det gør individet til et objekt, siger Eileen Zurbriggen.

Ansvaret for problemet ligger imidlertid ikke kun hos legetøjsfabrikanter og underholdningsindustrien, lyder det fra APA, som også peger på den negative rolle, forældre kan spille.

– Forældre forstærker effekten, når de gør de værdier, som de ser i medierne og andre steder, til deres egne. Det kan ske, uden at de er bevidste om det. En mor, der har internaliseret budskabet om, at kvinder skal se ud på en særlig måde, viderefører eksempelvis den tankegang til sin datter, siger Eileen Zurbriggen.

Derfor bør forældre gøre en aktiv indsats for at beskytte deres døtre og forhindre dem i at optage de skadelige budskaber, anbefaler APA.

– Forældre kan hjælpe pigerne med at forholde sig kritisk til de seksualiserede billeder af kvindekønnet, og de kan sørge for at rose deres døtre for deres bedrifter snarere end for deres udseende. De kan også præsentere pigerne for andre opfattelser af synet på kroppen – eksempelvis ved at lægge vægt på spirituelle værdier forankret i deres religion eller opfordre dem til at bruge kroppen positivt ved at dyrke sport, som handler mere om evner end om udseende, siger Eileen Zurbriggen.

Og indsatsen kan ifølge APA begynde i samme øjeblik, at barnet begynder at blive bevidst om køn og udseende.

– Når det gælder helt små børn, kan man begrænse deres adgang til legetøj og medier, der afspejler et seksualiseret billede af piger og kvinder. Men det gælder om at tale med børnene, i takt med at emnet dukker op. Selv piger på seks-syv år forstår ideer om ligestilling og retfærdighed og kan reflektere over reklamer for Bratz-figurerne, hvor pigedukkerne sidder og retter på deres tøj, mens drengene har surfbræt under armene og er klar til handling, siger Eileen Zurbriggen.

– Samtidig er voksne nødt til at være bevidste om den kultur, som deres børn eksponeres for – hvilke sange de lytter til, hvad der står i deres blade, og hvad der findes på de internetsider, som de besøger, tilføjer hun.

APA anbefaler desuden skolerne at gøre seksualisering og objektificering af kvindekønnet til en del af undervisningen i mediekundskab, ligesom også politikere kan hjælpe ved at sætte midler af til fritidsprogrammer, der giver piger mulighed for at dyrke sport og andre opbyggelige aktiviteter.

Og selvom APA's rapport tegner et nedslående billede af den kultur, som piger i den vestlige verden i dag vokser op i, så ser Eileen Zurbriggen positive tegn i en spirende græsrodsaktivisme, især i USA. For nylig har en koalition af forbrugergrupper eksempelvis talt legetøjsfirmaet Hasbro fra at fremstille dukker baseret på The Pussycat Dolls (et populært, hyperseksualiseret pige-popband), mens de storsælgende nye American Doll-dukker, der opfordrer piger til at "række højt og drømme stort", bliver revet ned fra legetøjsbutikkernes hylder.

– Forældre hungrer efter alternativer, og de kan udøve indflydelse via deres tegnebøger. Aktivismen sker endnu i det små, men græsrødderne råder over en meget stor energi, og det er opløftende, for vi er nødt til at overveje, om hensynet til kommercielle interesser opvejer den skade, som vi påfører den næste generation, siger hun.

nyholm@kristeligt-dagblad.dkFakta

APA's Rapport

**American Psychological Association, APA, har netop udgivet en rapport, som samler nyere amerikanske forskning om seksualiseringen af piger og deres barndom. I rapporten kortlægges forskning i alle former for medier – herunder tv, internet, musik, videospil, magasiner og film. Derudover analyserer forfatterne markedsføringen af produkter rettet mod unge piger og præsenterer en række anbefalinger til, hvordan samfundet kan tackle fænomenet.

FaktaRåd til forældre

– Overvåg den musik samt de fjernsynsprogrammer og internetsider, som dine børn eksponeres for, og tal med dem om det, som de ser.

– Tal med dem om deres tøjvalg, hvis du anser noget for at være for sexet.

– Hvis du ikke bryder dig om en cd eller en bluse, så forklar hvorfor i stedet for blot at sige "nej". Hjælp din datter med at træffe kloge valg.

– Lær drenge at sætte pris på piger for, hvem de er, og ikke hvordan de ser ud.

– Sørg for at opfordre din datter til at deltage i aktiviteter, eksempelvis sport, som lægger vægt på talent og evner i stedet for på fysisk udseende.

Kilde: American Psychological Association