Krybe til korset

RELIGION I SPROGET: I de middelalderlige bodsvelser mtte en person for at sone eller vise yderste respekt nrme sig kristendommens strste symbol p mest ydmyge vis

Journalister bruger af og til udtrykket om politikere eller andre personer fra magtens lag, at de har mttet krybe til korset. Det m vre passende at f den vending belyst lidt nrmere her op til psken, hvor den amerikanske superstjerne Mel Gibson i vrigt lader sine bloddryppende passionsbilleder klaske op p landets biograflrreder.

Det er klart, at vendingen krybe til korset udspringer af kristendommen, selv om udtrykket ikke optrder som sdan i Bibelen. Det har formentlig sit udgangspunkt i middelalderlige bodsvelser, hvor det mtte forsts helt konkret, at en person for at sone eller vise yderste respekt mtte nrme sig kristendommens strste symbol p mest ydmyge vis. Det kan selvflgelig vre udtryk for ydmyghed, nr nogen kryber, men det kan bestemt ogs vre udtryk for sleskhed, falske hensigter, forstillelse. Det er sledes slanger, der kryber, og de er tvetydige, falske, tunge-

spaltede, det ved vi alt om fra Frste Mosebogs skildringer af syndefaldet, hvor Herren flder dommen over slangen, der lokkede Eva (1. Mos. 3,14): P din bug skal du krybe, og stv skal du de, alle dine dage.

Det er i dagens sprogbrug klart ydmygelsen, der lgges vgt p, nr en politiker har mttet krybe til korset. Uh! Der er ikke noget som selvretfrdige domme i medierne. Der fik vi rigtignok den vigtigper ned med nakken, s han kan de stv. Det er den rene uddrivelsesceremoni, der udspiller sig, nr en kendt person har dummet sig: Forbandet skal du vre!

Uhbuh! Nu m du krybe p din bug, til vi mske tager dig til nde, for vi (medierne) besidder magten og ejer Paradis' ngler.

Et beslgtet udtryk er at bre sit kors, der vist heller ikke konkret optrder i Bibelen, men som selvflgelig henviser til Kristi bestemmelse og vandring mod Golgata. At bre sit kors betyder at tage sin skbne p sig, affinde sig med sine lidelser eller modgang. Man kan for eksempel bruge det udtryk, at en lang sygdom er et slemt kors at bre eller blot et kors.

Udtrykket at tage korset op findes ogs levende i dagligsproget. Det betyder at tage en udfordring op, men oftest forstet som en tung, skbnebunden opgave. Dette udtryk har da ogs sine rdder i Matthusevangeliet 10,38, hvor Jesus befaler: Og den, der ikke tager sit kors op og flger mig, er mig ikke vrd.

Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv p grund af mig, skal redde det.

Sledes er korset strkt til stede i sproget. Jeg har i en tidligere klumme givet en hel del andre eksempler. Pskebegivenhederne er en levende del af den arv, vi lever i, og som fastholdes i sprogets faste vendinger.

Det glder ogs i udtrykkene judaskys og judaspenge, som ligeledes stadig er srdeles gangbar mnt i almindelig sprogbrug. Den store forrder, apostlen Judas Iskariot, den trettende ved pskebordet, hvis kys skildres i Matthus 26,49, og hvis modtagelse af slvpenge er fortalt i Matthus 26,15, er vedblivende en central skikkelse, nr vi skal forst os selv og vores undertiden ret svigefulde omgang med hinanden. Det er mske det kors, vi m bre, at Judas er i os, ikke bare iblandt os.

Johs. Nrregaard Frandsen er kulturforsker med interesse for sprogets kulturelle sider og institutleder ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier ved Syddansk Universitet.

livogsjael@kristeligt-dagblad.dk

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

Barcelona - Madrid

kr. 8.930,00 Køb

Strauss - Complete Operas

kr. 679,00 Køb

STYRK DIT BARNS KARAKTER - et forsvar for børn, barndom og karakterdannelse

kr. 249,00 Køb

Anna Netrebko og Plácido Domingo: "Jeanne d'Arc"

kr. 189,00 Køb

Efterår på Sicilien

kr. 9.598,00 Køb

TILGIVELSENS BOG

kr. 249,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.