El-cyklen giver nye motions-muligheder og flere cyklister

Salget af cykler med motor er steget herhjemme. For gigtramte Inge Hansen har hendes el-cykel betydet et helt nyt liv med motion. Men el-cyklen har også vundet indpas hos yngre mennesker som pendlertransportmiddel

Inge Hansen har genvundet muligheden for at cykle, efter at hun fik en el-cykel. Stadig flere danskere investerer i en cykel med hjælpemotor.
Inge Hansen har genvundet muligheden for at cykle, efter at hun fik en el-cykel. Stadig flere danskere investerer i en cykel med hjælpemotor. Foto: Johnny Wichmann.

Efter et 29 år langt arbejdsliv som dagplejemor med mange daglige løft og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger var Inge Hansens krop blevet så slidt, at hun i 2008 måtte stoppe med at arbejde som 53-årig. Kort tid efter fik hun konstateret leddegigt, og det stod så skidt til med lemmer og led, at hun ikke kunne gå mange skridt, før det gjorde ondt.

”Jeg kunne ikke engang cykle de få hundrede meter op i Rema for at handle, fordi det gjorde så ondt i mine knæ. Og om aftenen, når jeg skulle trække min dyne op omkring mig, kunne jeg ikke på grund af mine fingre,” siger Inge Hansen.

Et ophold på en gigtklinik, hvor hun fik hjælp til at træne sin krop og fik lavet et skræddersyet træningsprogram, hjalp hende imidlertid, så hun kom i gang med at få rørt sig. Da hun og hendes mand altid har cyklet meget, var ønsket om at sætte sig i sadlen igen også stort.

En dag kom Inge Hansens mand hjem og havde medbragt en cykel, han havde fået lov at låne med hjem af den lokale cykelhandler, en el-cykel med en lille hjælpemotor vel at mærke.

”Da jeg først fik prøvet den, ville jeg ikke af med den igen. Den har betydet, at jeg nu kan cykle igen, og at jeg kommer meget mere ud end de små gåture, jeg kan tage. Vi cykler både ind til Skovsøen i Odense (cirka 20 kilometer, red.) og hjem igen og ud til min mands bror i Bogense (25 kilometer, red.), og det er slet ikke noget problem for mig,” siger hun.

Den lille motor på Inge Hansens el-cykel kan indstilles på tre niveauer og således afpasses til, om hun cykler i et fladt terræn uden vind, har lidt modvind eller små bakker, eller om der er stærk modvind og et meget bakket terræn. Det betyder, at hun kommer af sted på cyklen uanset vejr og vind, og at hun også kan indstille cykelmotoren efter, hvordan kroppen og i særdeleshed knæene har det på dagen.

Indimellem hører Inge Hansen folk sige, at hun ingen motion får, når cyklen har motor på, men det passer nu ikke, pointerer hun.

”Jeg får på trods af motoren stadig motion - motion jeg vel at mærke slet ikke ville få, hvis jeg ikke havde el-cyklen. Og så bruger jeg også cyklen, når jeg for eksempel kører de seks-syv kilometer ud til den svømmehal, hvor jeg svømmer,” siger hun.

Hos Cyklistforbundet bekræfter kommunikationschef Lotte Malene Ruby, at den motion, man kan få på sin el-cykel, bestemt også tæller.

”Det er naturligvis ikke det samme, som hvis man cykler på en helt almindelig cykel. Men i forhold til slet ikke at komme af sted giver det jo motion. Man skal stadig træde i pedalerne og kan slå cykelmotoren til og fra efter individuelt behov. Desuden slår motoren fra, hvis du cykler for langsomt, ligesom man måske er tilbøjelig til at cykle lidt længere ture, når man har hjælp fra motoren. Så det skal ses i forhold til den adfærd, man ellers havde,” siger hun.

Det er ikke kun ældre mennesker og folk med fysiske skavanker, der i dag vælger at investere i en elektrisk cykel. Hvor den for år tilbage blev anset som en slags handicaphjælpemiddel, er der i dag kommet helt nye målgrupper for el-cykler.

”Efter at der er kommet og stadig kommer nye gode pendlerruter til cyklister og en generelt bedre infrastruktur, er el-cyklerne også blevet attraktive for dem, som for eksempel gerne vil cykle til og fra arbejde hver dag, men som måske har 15-20 kilometer hver vej. Det bliver pludselig mere overskueligt med en el-cykel,” siger Lotte Malene Ruby.

I 2002 udgjorde salget af el-cykler to procent af det samlede antal solgte cykler herhjemme ifølge Foreningen af Producenter og Importører i Cykelbranchen, Fapic, mens det i 2013 estimeredes til at være steget til mellem 8 og 10 procent. Herunder skal man dog medtage de cykler, der bruges af blandt andet postbude, dagplejere og udkørende sosu-assistenter.

Trods de mange positive aspekter ved at benytte sig af el-cyklen som transport- og motionsmiddel skal man dog holde sig for øje, at man har at gøre med et køretøj, der har motor og derved på nogle punkter minder mere om en knallert end om en almindelig cykel.

”Det er vigtigt, at man får øvet sig på at køre på cyklen et trygt og lukket sted, så man lærer den godt at kende. Man kan blive overrasket over, hvor meget fart man faktisk kan få på, og der har indimellem været kedelige historier, hvor især ældre mennesker er væltet og har knust hoften, fordi det er gået for stærkt. Man skal afpasse brugen af el-cyklen efter den krop og de sanser, man har på nuværende tidspunkt, ligesom man skal afpasse farten efter forholdene og de andre trafikanter,” siger Lotte Malene Ruby.