Hijabistaerne indtager Instagram

Dina Tokia, selvbevidst britisk hijabista. Foto: Pinterest.

Det sociale medie Instagram, hvor man deler fotos på internettet, er blevet platform for et nyt fænomen, som krydser mode og religion: Hijabista

Hijab betegner traditionelt muslimske kvinders hovedtørklæde. Når man sætter hijab sammen med fashionista, der er en betegnelse, der bruges om mennesker med stor interesse for mode, får man ordet hijabista. 

Et godt eksempel på en af de selvbevidste hijabistaer er britiske Dina Tokia, som har mere end 400.000 følgere på Instagram. 

 På det sociale foto-medie giver hun tips til, hvordan man kan bruge sin hijab ved enhver lejlighed, og hun har opbygget sit eget designfirma. Ifølge den tyske avis Welt am Sontag er det 10 år siden, at man så de første eksempler på hijabistaer på gaderne i Storbritannien.

Siden spredte fænomenet sig til blandt andet Holland, og nu ser man det også i Tyskland, hvor eksempelvis den 21-årige sanger og blogger Indah Nada Puspita fra Hannover deler selvportrætter på Instagram, hvor hun som en orientalsk udgave af Grace Kelly er passager i en cabriolet med en elegant hijab, der matcher den hindbærsorbetfarvede læbestift. Hijabistaen Indah Nada Puspita, som stammer fra Indonesien, har over 280.000 følgere.

Nogle ser hijabistaerne som et glædeligt og farvestrålende eksempel på, hvordan mode og religion kan forenes, men der er også muslimer, som finder det ude af trit med islams forskrifter, når kvinderne kombinerer deres hijab med farvestrålende, kropsnært modetøj og en selvbevidst attitude. 

Hijabisterne var for få år siden et nichefænomen, men i dag har blandt andet magasin-branchen indset, at der er penge at tjene på fænomenet, og i både Indonesien og Tyrkiet udgives der blade målrettet kvinder, som gerne vil ligne de førende hijabistaer.