Sjælen skal holdes ved lige med indre fitness

For otte år siden blev Søs Oppermann Reinhardt syg af stress, og det fik hende til at udvikle konceptet ...

For otte år siden blev Søs Oppermann Reinhardt syg af stress, og det fik hende til at udvikle konceptet ”indre fitness”. - Privatfoto. Foto: Jeppe Carlsen

Det er min daglige sjælelige vitaminpille, og jeg kommer i kontakt med min kreativitet. Og den oplevelse kan man sagtens være flere om.
Søs Oppermann Reinhardt

I forfatter Søs Oppermann Reinhardts nye bog lover hun en hjælpende hånd til at skabe ro og balance i en stresset hverdag. Det gør hun med konkrete øvelser, der skal guide læseren til at få et toptrænet indre

For otte år siden blev Søs Oppermann Reinhardt syg af stress. Pulsen bankede i tindingerne, ørerne hylede, hun snappede efter vejret og rystede, alt imens hun bare græd og græd.

Med sit travle job, først i mediebranchen og siden som chefbooker på et modelbureau, havde arbejdslivet ædt sig ind på hende og gjort hende syg. Men selvom hun til at starte med lå i sengen og følte sig tung og ulykkelig, opgav hun ikke helt. Hun begyndte at ransage sit indre for at finde frem til løsninger for at komme ud af sin puppe.

”Jeg havde altid været meget fokuseret på at træne og holde mig i form, så rent fysisk var der ikke noget, der burde kunne stoppe mig. Men efterhånden gik det op for mig, at mit indre bestemt ikke var i god form. Og så opstod der en længsel efter at træne mit indre til at være i den bedste form og få redskaber til at leve et mindre stresset liv,” siger Søs Oppermann Reinhardt, der i dag er uddannet terapeutisk healer og arbejder som Indre fitness-instruktør og forfatter.

I sin nye bog ”Indre fitness - Find din ro på 21 dage” er det tre grundbegreber, Søs Oppermann Reinhardt selv har udviklet, der strukturerer bogen, og som hun håber, kan hjælpe læseren. Det er ”Stille morgen”, ”Ophold i hverdagen” og ”Ophold i naturen”. Begrebet ”Stille morgen” var det, der opstod først.

”Det første skridt, jeg tog for at komme ud af stresstilstanden, var at skære støjen væk. Både den indvendige med tvivl og selvbebrejdelser og den udvendige med radio, tv, hurtig musik og så videre. Lige så langsomt blev jeg mere afslappet og rolig,” fortæller hun.

Og Søs Oppermann Reinhardt begyndte også at inddrage sin familie i konceptet ”Stille morgen”. Helt konkret betyder det, at morgenen begynder med tre øvelser: rolig musik, levende lys og stilhed.

I løbet af familiens morgenritual er der ingen elektroniske apparater tændt. Det er ikke, fordi de ikke må tale sammen, men i stedet bruger de tid på at lytte til den rolige musik, der fylder stuerne. Med nærende musik mener Søs Oppermann Reinhardt musik, der ikke forstyrrer, stresser eller irriterer lytteren. Musik, der føles afslappende.

”Bogen er skrevet til det enkelte menneske, men jeg synes, den er brugervenlig, og derfor er det nemt at inddrage familien, hvilket er en rigtig god ide.”

Ved ”Stille morgen” skal hele familien gerne være med, og det samme gælder for eksempel ”Ophold i naturen” på længere sigt.

”Naturen er en gudsgivet gave, hvor jeg går ud og er i symbiose med blade, buske træer og selv det mindste dyr. Jeg nyder stilheden og følelsen af den fuldstændige underholdning, jeg synes, man kan få der, i stedet for eksempelvis at se tv-serier eller film. Det er min daglige sjælelige vitaminpille, og jeg kommer i kontakt med min kreativitet. Og den oplevelse kan man sagtens være flere om,” siger hun.

Imellem hvert af bogens kapitler, som hver begynder med en opvarmning, hvor Søs Oppermann Reinhardt deler sine egne erfaringer, skal læseren holde en dags hvile og undlade at læse direkte videre.

”Indre fitness er en pendant til ydre fitness på den måde, at der er helt konkrete øvelser, og at jeg forsøger at tage læseren i hånden hele vejen igennem. Men det er en meget anderledes træningsform. Det er ikke hårdt med sved på panden, for vi træner nænsomt og langsomt, og der er heller ikke tale om meget hurtige resultater,” siger Søs Oppermann Reinhardt.

Hun forklarer, at de 21 dage, det ifølge bogen skulle tage at finde ro, er baseret på videnskabelige undersøgelser, der viser, at det tager omkring 21 dage for hjernen at lave nye vaner. Men spørgsmålet er, om Søs Oppermann Reinhardt selv kan falde tilbage i gamle vaner, der får hende ud af sin gode, indre form?

”Jeg kan godt komme i dårlig form, hvis der pludselig opstår omstændigheder, der for eksempel gør, at jeg ikke kommer ud i naturen, men heldigvis mærker jeg det meget hurtigt, og det gør min familie også. Så siger de, 'kom så i gang med indre fitness,' og så tager jeg en tur ud i skoven med det samme,” siger hun.