Der går mandehørm i madlavningen

Både supermarkeder, kogebøger og blogs på internettet begynder i stigende grad at henvende sig til mænd for mænd er de nye madshoppere

Mad er blevet macho. Kokken Thomas Rode Andersen fra Michelin-restauranten Kong Hans lever af en såkaldt stenalderdiæt med masser af kød og grøntsager, han løfter vægte - og her dyrker han en særlig gren af høj cigarføring.
Mad er blevet macho. Kokken Thomas Rode Andersen fra Michelin-restauranten Kong Hans lever af en såkaldt stenalderdiæt med masser af kød og grøntsager, han løfter vægte - og her dyrker han en særlig gren af høj cigarføring. Foto: Carsten Lundager.

Det var, da opskriften på retten pulled pork (trukket gris) blev lagt på hjemmesiden, at læserne for alvor klikkede løs. Den næsten mytiske opskrift på seks kilo nakkefilet af svin stegt i en 10-12 timer i en Weber-grill og røget på en helt særlig måde bekræftede for alvor de fire mandlige madbloggere på gastromand.dk i, at danske mænd har behov for særlige maduniverser med plads til saftige bøffer, sublime japanske køkkenknive og masser af avancerede køkkenmaskiner. Bloggen, der til nytår har eksisteret i tre år, havde i sidste måned 80.000 unikke læsere og er tidligere af FDB blevet kåret til Danmarks tredjebedste madblog.

LÆS OGSÅ: Supermarkeder indrettet for mænd vinder frem

Anders Damm er stifter af madbloggen, som han styrer sammen med tre venner. Ingen af de fire gastromænd er professionelle kokke, og de har alle sammen fuldtidsjob ved siden af. Selv er Anders Damm webmanager i et stort dansk it-firma. Han etablerede bloggen som en modreaktion på de store sundhedsbølger, hvor det ofte var kvinder, der gik forrest.

Mænd vil gerne have universer, hvor de bare er mænd. Og jeg tror, det er sundt for både mænd og kvinder at have frirum. Vi læste en masse forskellige madblogs og så madprogrammer på tv, men vi syntes, at de var meget tvivlsomme og meget sundhedsfokuserede. De handlede mest om, at holde syre-base-balancen i maden, om at leve som en kernesund familie eller om lyserøde cupcakes. Det gad vi ikke. Vi ville have plads til kød og halvnørdede processer med store blendere og møre bøffer, der ligger i vandbad i 24 timer. Så vi tog udgangspunkt i vores eget behov. Vi ville have det sjovt og fandt ud af, at mange mænd og faktisk også nogle kvinder havde det på samme måde, fortæller Anders Damm.

Gastromand er ikke de eneste, der har fundet ud af, at det kan betale sig at lave maduniverser for mænd. Store mængder af maskuline kogebøger er i disse dage til salg på boghandlernes hylder.

Stjernekokken Thomas Rode Andersen, der er køkkenchef på Michelin-restauranten Kong Hans, er på forsiden af sin nye kogebog, Stenalderkost, afbildet med en dyrekølle slynget over skulderen og et kål i hånden med tatoverede arme og hårde mavemuskler under T-shirten. Og i amerikanske supermarkeder eksperimenterer man med at indrette særlige indkøbsområder målrettet mænd. Målet er at imødekomme mænds anderledes indkøbsvaner, der er mere målrettede og mindre impulsive end kvinders. Supermarkedet New York Citys Westside Market i storbyen New York har fulgt op og indrettet en såkaldt man aisle (mandegang), hvor barberblade, barbecuesovs og kød er placeret side om side.

Den nye butiksindretning skal sikre, at mændene ikke giver fortabt undervejs på indkøbsturen, fortæller Louise Byg Kongsholm, konsulent og direktør i Pej Gruppen Scandinavian Trend Institute, der formidler viden om tendenser til private virksomheder.

Mænd er løsningsorienterede, mens kvinder er procesorienterede. Det betyder, at kvinder på deres vej til mælken helst skal udsættes for så mange impulskøb som muligt. Mænd, derimod, føler, de har en opgave, der skal løses til punkt og prikke. De vil hurtigst muligt finde varerne på indkøbssedlen, så de kan komme ud af supermarkedet igen. Kvinder kan godt lide at blive distraheret og via varerne på deres vej blive mindet om alt muligt. De tænker på flere planer på samme tid både på aftensmad, julepynt, og børnefødselsdagen på søndag, mens mænd ikke kan ikke kapere, at der er 10 hyldemeter med cornflakes at vælge imellem, siger Louise Byg Kongsholm.

Supermarkedernes nye fokus på mænd og deres shoppingvaner skyldes dog ikke ren barmhjertighed. Det kan tal fra en rapport fra i år, bestilt af den amerikanske tv-station ESPN, forklare. I rapporten kan man læse, at andelen af amerikanske mænd, som foretager familiens ugentlige indkøb i supermarkedet, er stigende. I perioden 1985 til 2011 er tallet steget fra 14 til 31 procent. Og det er mænds interesse for mad og madlavning også, fortæller trendeksperten.

Madlavning er blevet en fritidsinteresse, der passer med tidsånden. Det er blevet populært at bruge tid på det nære, på hjemmet, familien og vennerne. Tidens helt er ikke den travle bankmand. Det er derimod den selvforsynende bonderøv, der kan slå en god bolledej op. Derfor er madlavningen også meget et weekendprojekt, fordi der er tale om et tidskrævende og prestigefyldt arbejde, hvor han i nogle tilfælde selv er ude for at skyde dyret først, siger Louise Byg Kongsholm.

Mandeforsker ved Roskilde Universitet Kenneth Reinicke har også bemærket, at flere mænd har stillet sig ved komfuret i weekenden.

Der er kommet et marked for mandemadlavning. Men det er ikke onsdagsfrikadellerne og den kedelige hverdagsmad, mændene kaster sig over. Der, hvor mænd haler ind på kvinderne, er i weekenden, hvor der er gæster, og hvor der skal laves prestigegivende mad med køkkenmaskiner og god vin. I mange tilfælde vil mændene her stå med kødet, mens kvinden har ansvaret for salaten. Kødet er det farlige, der kan gå galt. I hverdagen i tidsrummet mellem 16 og 18 med hentning af børn og hurtig madlavning er det stadig kvinderne, der i hovedparten af tilfældene står ved gryderne.

Og ifølge Kenneth Reinicke er det ikke en trussel mod maskuliniteten at gå i køkkenet og kvinderne synes, at det er fascinerende.

Det giver status, det er maskulint, sexet og prestigegivende at stå der med kokkekniven og et forklæde med et dumt logo på, siger han.

Gastromand Anders Damm erkender, at meget af den mad, der figurerer på bloggen, ikke nødvendigvis er noget, man lige laver i en håndevending. Det er gerne noget, der tager tid og kræver specialudstyr i form af knive og køkkenmaskiner.

For nylig deltog vi i DM i hverdagsmad, hvor vi ikke vandt noget, fordi det ikke er den slags mad, vi er bedst til. Der skal gerne være en blæreeffekt i det, hvilket jeg tror, er en typisk mandeting. Der er noget status i at finde et specielt krydderi i en marokkansk webshop eller en dyr og særlig champagne, siger Anders Damm.

Men i modsætning til Louise Byg Kongsholm og Kenneth Reinicke er Anders Damm dog overbevist om, at weekendens mandlige festudfoldelser på madfronten også vil sprede sig til resten af ugen.

Jeg tror, det fungerer sådan, at det starter med statusprojekter med en 24-timers steg, en flot nytårsmenu eller en pulled pork, der skal grilles i 12 timer, men efterhånden afføder det mere almindelig madlavning. Det har det i hvert fald gjort for os fire fra Gastromand. Man lærer tingene undervejs og lærer de mere basale teknikker, og vi er jo generelt meget interesserede i madlavning. Min teori er, at mændene også bevæger sig ind på hverdagsmadsområdet, siger Anders Damm.

"Hej Karin, det er Sofus". Den personlige tone, som flere sælgere bruger i telefonen, er udtryk for en tendens, som kunderne i stigende grad bliver irriterede over. Foto: Colourbox.com.
"Hej Karin, det er Sofus". Den personlige tone, som flere sælgere bruger i telefonen, er udtryk for en tendens, som kunderne i stigende grad bliver irriterede over. Foto: Colourbox.com. Foto: Gastromand.dk.