Det handler om had

Teater: Ikke mere politik, men følelser. Reality teater på Edison Teatret på Frederiksberg skal vise danskerne en anden side af konflikten i Israel-Palæstina

- Denne konflikt handler ikke længere om et stykke land. Den handler om had. Derfor har jeg mistet håbet. Jeg tror ikke længere på fred.

Når man hører disse ord, står det klart, hvorfor konflikten i Israel-Palæstina på trods af stor international opmærksom, ikke kan stoppes. Stedet er Edison, Betty Nansens anneksteater på Frederiksberg. Om nogle dage (på søndag, red.) skal forestillingen »De Andre« være klar. Måske kan den være med til at ændre danskernes opfattelse af konflikten. Vise dem, at det ikke handler om politik, eller om den ene eller den anden part har ret. Men at det handler om mennesker og lidelser. Og had.

Sæderne er tomme med undtagelse af enkelte af teatrets folk, der ivrigt noterer på deres blokke: »Her skal være ekstra lys, her skal den visuelle effekt komme ind«. På scenen står de i hver sin side, bag hver sit trådhegn. Palæstinenserne på den ene side, jøderne på den anden. På skift indtager de midten af scenen, som forestiller det indre af et billigt hotelværelse - og fortæller deres historie, deres opfattelse af konflikten.

To af de medvirkende har sagt ja til at stille op til et interview. Betingelsen er, at det er en fra hver side. En jøde og en palæstinenser.

Forberedelsen til forestillingen har ikke været uden konflikter, men de to er ikke meget for at komme nærmere ind på, hvad konflikterne gik ud på.

- Der var ikke deciderede fjendtlige følelser, men måske nogle misforståelser i luften, siger Helena, en kvinde midt i 20'erne, som er vokset op i Danmark. Helenas mor er fra Palæstina, mens hendes far er dansker.

- Det var svært for nogle af palæstinenserne at acceptere at arbejde med os jøder, siger Cherie, som er 18 år og også vokset op i Danmark. Hendes forældre er jøder fra Israel.

- Det kan fungere, så længe man ikke diskuterer politik. For eksempel har jeg mange arabiske venner. Vi kan sagtens have det sjovt sammen, men vi kan ryge i totterne på hinanden, hvis vi begynder at diskutere politik, siger Cherie.

Men politikken ligger i baggrunden i »De Andre«. Forestillingen bygger på det følelsesmæssige udtryk og den personlige historie. De personlige oplevelser af konflikten.

- Det rører ved noget svært og ømtåleligt. Der er mange ting, der kan komme i klemme, siger Helena.

- Vi kan risikere, at en af de medvirkede går lige pludselig, på grund af konflikter, forklarer hun.

Kan en sådan forestilling være med til at ændre noget?

Cherie mener nej: - Familien Danmark kan ikke ændre meget. Det kan være, de ændrer deres synspunkter og holdninger, men konflikten er der stadig, siger hun

Men en ændring af synspunkter er måske heller ikke så dårlig, mener Helena

- Hvis folk vil lade være med at tænke på det som en politisk konflikt, men som her i et teater se det poetiske i det, så kan man bruge konflikten til noget. Lære noget af det, siger hun. Hun håber i hvert fald, at forestillingen kan være med til at udvide danskernes horisont og vise, at det her ikke kun handler om en krig, men om en masse menneskers liv.

En ting er jøden og palæstinenseren enige om. Kærligheden til den stribe land, hvor de har deres rødder.

- Nogle undrer sig måske over, hvorfor folk vil være der, når der er krig, siger Helena.

- Men der er så frodigt og smukt, der er noget urørt over det. Som om der ikke har været nogen, siden Jesus gik rundt der, siger hun. Cherie deler hendes fascination af Israel-Palæstina.

- Du kan stå på ski og ligge på stranden den samme dag, siger Cherie. Og hvis du går rundt i Jerusalem, så ser du religiøse muslimer i deres dragter samtidig med, at du ser ortodokse rabinere og armeniere med deres flotte hatte, siger hun.

- Israel-Palæstina er en kæmpe organisk smeltedigel, supplerer Helena.

Cherie og Helena ønsker at optræde uden efternavn.

Fakta

Reality show - live

n Hårdtslående virkelighedsteater, kalder Betty Nansen Teatret sin nyeste forestilling på anneksscenen Edison. Instruktøren Jeremy Weller har samlet otte unge med palæstinensisk baggrund og fem unge med jødisk baggrund. De fortæller deres egne historier, flankeret af journalisten Georg Larsen, der har arbejdet i Israel-Palæstina for DR.

»De Andre« er som et reality show. De medvirkende er levende mennesker, der ikke spiller skuespil. Hvis de spiller skuespil, så spiller de sig selv. Manuskriptet er skrevet af dem selv i samarbejde med instruktøren Jeremy Willer. Idéen er at få fokus tilbage på de mennesker, konflikten handler om, i stedet for altid at koncentrere sig om de politiske dele af konflikten.

n »De Andre« har premiere på søndag på Betty Nansens anneksscene Edision på Frederiksberg. Forestillingen spiller til den 12. april.

kultur@kristeligt-dagblad.dk