DR's missionsvirksomhed

DR's tidligere dramachef Ingolf Gabold siger nu, at tv-serien ”1864” helt bevidst var vendt mod Dansk Folkeparti og skulle fungere som et indlæg i debatten om, hvorvidt danskerne lukker sig om sig selv eller bør lære at leve som ”europæere i Region Danmark”. - Scanpix.
DR's tidligere dramachef Ingolf Gabold siger nu, at tv-serien ”1864” helt bevidst var vendt mod Dansk Folkeparti og skulle fungere som et indlæg i debatten om, hvorvidt danskerne lukker sig om sig selv eller bør lære at leve som ”europæere i Region Danmark”. - Scanpix.

DET KOMMER IKKE ligefrem som en bombe, men det er interessant at få det sagt højt. I onsdags fortalte DR's tidligere dramachef Ingolf Gabold, at flere af de elskede DR-dramaserier, som han har været med til at producere, har haft et klart politisk sigte.

Dette har ofte været diskuteret. Da ”Borgen” så dagens lys, mente mange, at hovedpersonen, Birgitte Nyborg, fungerede som hyldest af en renhjertet kvinde fra De Radikale, mens de mere højreorienterede politikere fremstod anderledes kyniske og plumpe.

Og voldsomt blev det, da DR forrige år sendte serien ”1864”. Instruktør Ole Bornedals fortælling om to brødres skæbne i en krig startet af uforsvarlige politikere blev beskyldt for at være decideret antinational og for at tegne et fordrejet billede af D.G. Monrad som en skør fanatiker.

Nu siger Ingolf Gabold, at tv-serien bevidst var vendt mod Dansk Folkeparti og skulle fungere som et indlæg i debatten om, hvorvidt danskerne lukker sig om sig selv eller bør lære at leve som ”europæere i Region Danmark”.

Gabolds ærlighed lægger op til en diskussion om DR's rolle. På den ene side er det kanalens opgave at bidrage til fælles samtale, hvilket man blandt andet gør ved også at berøre store ideologiske emner. På den anden side er det højst upassende, hvis DR for offentlige penge målrettet vil miskreditere et bestemt politisk parti, der repræsenterer tusindvis af danskere. I tilfældet ”1864” var der tilmed den ekstra dimension ved det hele, at Folketinget havde givet en særbevilling på 100 millioner kroner til en serie om dansk historie.

Det er ikke for meget sagt, at man for pengene fik en slags tilsvining af begrebet nationalstat og altså ifølge Ingolf Gabold et bevidst angreb på Dansk Folkeparti. Det skal nævnes, at Ole Bornedal ikke er enig med Gabold i denne udlægning, men sikkert er det, at seriens udtryk skabte vrede, og de kritikere, der dengang blev beskyldt for at se spøgelser, har nu med Gabolds ord fået medhold.

Personligt fandt jeg ”1864” karikeret og dybt trættende i sin antinationale missionsvirksomhed, men samtidig må man fastholde et nogenlunde frit rum til fortolkning, når kunsten optræder på DR.

Problemet er altså ikke primært, at der foregår fortolkningsmæssige prioriteringer, men at de meget ofte trækker i den samme retning. Og set i det lys har DR noget at miste.

For hvis den underliggende forkyndelse i dramaafdelingen gentager sig selv så meget, at Søren Espersen (DF) rutinemæssigt kan forudsige fordelingen af ondt og godt (som han i store træk gjorde, inden ”Borgen” blev sendt), vil DR miste troværdighed i befolkningen.

En tv-serie som ”1864” satte alle alarmmekanismer i gang, og med Ingolf Gabolds ord bestyrkes man i sin mistanke om bevidst antinational politisk mission. DR selv afviser, at Ingolf Gabold har ret, men det var nu engang ham, der var dramachef, og han var dygtig til det. Hvad fiktion og skjulte budskaber angår, har Ingolf Gabold altid vidst, hvad han talte om. Og det gør han sikkert også denne gang.

Sørine Gotfredsen er er forfatter, journalist og præst