Imamen, der ikke kan tvivle

Den flittigt omtalte imam Abu Bilal fra Grimhøjmoskéen i Aarhus var inviteret ind i skurvognen i P1’s ”Mennesker og tro” i går. Det resulterede i en samtale, som alle ganske enkelt bør høre

Imam Abu Bilal er aldrig i tvivl om, at de ulydige og vantro i sidste ende vil blive forvist fra Paradiset og gå fortabt, skriver Sørine Gotfredsen.
Imam Abu Bilal er aldrig i tvivl om, at de ulydige og vantro i sidste ende vil blive forvist fra Paradiset og gå fortabt, skriver Sørine Gotfredsen. . Foto: Brian Rasmussen/Scanpix.

Der blev i går gjort et bemærkelsesværdigt forsøg på at skabe lidt klarhed angående udlægningen af islam. Ingen ringere end den flittigt omtalte imam Abu Bilal fra Grimhøjmoskéen i Aarhus var af Anders Laugesen inviteret ind i skurvognen i P1’s ”Mennesker og tro”. Det resulterede i en samtale, som alle ganske enkelt bør høre. Find den her.

For efter sammen at have anprist forårets komme og de smukke blomster bevægede de to mænd sig ind i en konversation, der nok foregik i fordragelighed, men som samtidig afslørede, hvilken verden der kan være til forskel på kristen og muslimsk tænkning.

Anders Laugesen skal have stor ros for sin omgang med problemerne, idet han på høfligste vis fik berørt de vitale punkter, der for tiden diskuteres angående sammenstødet mellem muslimsk lovtænkning og kristen grundet dansk mentalitet.

Begrebet stening giver sig selv. Hvad stiller vi op med det? Man lyttede omhyggeligt til imamens lange gengivelse af profetens mindste mimik og detaljerede anvisninger i mødet med en utro mand, og det blev sagt, at Muhammed ønsker at vise barmhjertighed, og at straf følges af tilgivelse.

Men jeg udlodder hermed en flaske dyr rødvin til den lytter, der kan gengive, hvad imamen egentlig mener om stening.

Sort snak på gebrokkent dansk er en stor udfordring. Dog står én omstændighed soleklart tilbage angående Abu Bilals religiøse univers, og det er, at den troende muslim lever i et konstant dagligt regnskab. At følge Koranens regler her på jorden fører til belønning sidenhen, alt skal ses i lyset af dette forhold mellem årsag og virkning, og således illustrerede samtalen på slående vis, hvordan et sådant gudsbillede kan spærre for selvstændig refleksion. Imamens svar bestod hovedsageligt af en opremsning af skrifthenvisninger, og man sad som lytter tilbage med en følelse af, at en imams fornemste egenskab er at kunne lære udenad.

Den mere nysgerrige filosofiske og eksistentielle tænkning var til gengæld her stort set fraværende, idet reglerne og deres overholdelse overskyggede alt. Som bekendt har visse i debatten gennem årene set det som en helt central opgave at forklare danskerne forskellen mellem lovreligion og kristendom, og dette radioprogram supplerer som yderst velegnet anskuelighedsundervisning. Ikke mindst fordi Laugesen med sin civiliserede stemmeføring forstod at holde fast de rigtige steder.

Til afslutning introducerede han spørgsmålet om alles frelse, der udgør et evigt omdrejningspunkt i kristen tradition, hvor de fleste tvinges til at erkende tilstedeværelsen af både tvivl og håb. Laugesen spurgte imamen, om han slet ikke kender til tvivl angående sin overbevisning om, at de ulydige og vantro i sidste ende vil blive forvist fra Paradiset og gå fortabt.

Allerede mens spørgsmålet blev formuleret, begyndte man at holde vejret i spænding midt i dette næsten skæbnesvangre øjeblik af ubøjeligt enten-eller. Kender du slet ikke til tvivl?, ville Laugesen vide, og svaret faldt prompte. Endda to gange. Aldrig!

Sørine Gotfredsen er forfatter, præst og journalist