Hvor sidder originaliteten hos mediefolk?

”Hvor sidder originaliteten?”, lød overskriften på Peter Lund Madsens indlæg på Copenhagen Tv Festival. Et indslag, som der ifølge Kurt Strand blev lyttet opmærksomt til fra en bred skare af mediefolk

”Hvor sidder originaliteten?”, lød overskriften på Peter Lund Madsens indlæg på den årlige Copenhagen TV Festival, hvor 1200 tv-folk i to dage jagter ny inspiration.
”Hvor sidder originaliteten?”, lød overskriften på Peter Lund Madsens indlæg på den årlige Copenhagen TV Festival, hvor 1200 tv-folk i to dage jagter ny inspiration. . Foto: Scanpix.

Hvad skal vi finde på? Hvad er interessant/relevant/væsentligt? Og hvordan får vi seerne til at flokkes? Nogenlunde sådan lyder en række af de spørgsmål, som tv-chefer, tilrettelæggere og producenter jævnligt stiller sig selv for at være i forreste geled i den benhårde konkurrence om blive valgt til på alverdens fjernbetjeninger.

Ikke mindst originale idéer er der stor efterspørgsel på i en branche, som næppe i det lange løb kan overleve ved at finde på nye mad-, bolig- og datingprogrammer.

Og derfor blev der lyttet opmærksomt, da hjerneforskeren Peter Lund Madsen - blandt andet kendt for det i reglen lytteværdige P1-program ”Hjernekassen” - i går åbnede den årlige Copenhagen TV Festival, hvor 1200 tv-folk i to dage jagter ny inspiration, netværker og uddeler et væld af priser til hinanden.

”Hvor sidder originaliteten?”, lød overskriften på Lund Madsens indlæg, og han forklarede, hvordan det gælder om at ”fange de gode tanker”, når de sejler forbi i grænselandet mellem det bevidste og det ubevidste.

Peter Lund Madsen er selv kendt for at tænke ud af boksen, og han illustrerer meget godt, at det på forhånd kan være svært eller nærmest umuligt at regne ud, hvad der bliver en succes. Og selvom tv-kanalernes ledelser bruger meget krudt på at analysere og segmentere for at finde på nye programmer, er det ofte noget helt andet end det forventede, som hitter blandt seerne:

I en session med den sigende titel ”Miraklet i Aarhus” blev der fokuseret på, hvorfor nogle af tidens største succeser - programmer som ”Den store bagedyst”, ”Rigtige mænd”, ”Bonderøven”, ”Indefra” og ”Gintberg på kanten” - kommer fra DR's jyske hovedkvarter.

At succes vanskeligt lader sig forudse, illustreres også af en nyskabelse i den ofte forkætrede reality-genre, ”Den store strikkedyst”, som regionalstationen TV Syd i Kolding producerer.

Programmet er, hvad titlen indikerer, men samtidig et eksempel på en muligvis voksende efterspørgsel på langsomt tv.

Inspiration kan hentes i Norge, hvor NRK - som i store træk svarer til DR - igennem flere år har sendt strikkekonkurrencer, sejlture med ”Hurtigruten” og ikke mindst togture, filmet gennem lokomotivets forrude på den smukke tur fra Oslo til Bergen over Hardangervidda.

Men selvom de nævnte eksempler måske ikke i sig selv kan betegnes som originale, er de ikke desto mindre med til at minde om, at en vigtig tv-opgave altid må være at give seerne det, som de ikke vidste, de ville se. Den slags programmer vil, måske uden at være tænkt sådan, for det meste være originale - blandt andet fordi de tør bryde med de gængse forestillinger om, hvad godt tv er.

Og skulle det ske, at gode og originale idéer bliver kopieret og planket af andre, så behøver hverken tv-folk eller seere bekymre sig. For som Peter Lund Madsen udtrykte det optimistisk i sin åbningstale på tv-festivalen i går: ”Vær ikke bange for, at nogen sjæler dine idéer; du kan jo bare få nogle nye.”

Kurt Strand er forfatter og journalist