Jeg tager ansvaret på mine skuldre

Formanden for Danske Skoleelever er klar til at kæmpe for, at landets 700.000 folkeskoleelever får det bedste ud af hverdagen med den nye skolereform

Siden april i år har 15-årige Miranda Wernay Dagsson talt elevernes sag som formand for Danske Skoleelever.
Siden april i år har 15-årige Miranda Wernay Dagsson talt elevernes sag som formand for Danske Skoleelever. .

I fysisk forstand er skuldrene ikke ret brede på den 15-årige Miranda Wernay Dagsson. Men når det drejer sig om at skabe bedre betingelser for landets folkeskoleelever, må man sige, at de er fuldvoksne på trods af den unge alder.

Formanden for Danske Skoleelever husker selv sin tid i folkeskolen, der ikke altid var helt, som hun syntes, den skulle være. Det er derfor, hun nu har pakket kufferten og rullet den over Storebæltsbroen og ind på Danske Skoleelevers (DSE) sekretariat, som ligger i Randers.

Miranda vil gerne tage ansvaret på sig, som hun siger:

”Jeg interesserer mig rigtig meget for de her ting fra min egen skoletid. Jeg oplevede tit, der var nogle ting, som jeg syntes, man kunne gøre bedre. Og det ansvar vil jeg gerne tage på mine skuldre og få gjort noget ved det.”

Den 15-årige formand, der blev valgt i april, er født i København og afsluttede 9. klasse på Christianshavns Skole.

De første tre år af tilværelsen tilbragte Miranda Werney Dagsson dog ikke i Danmark. Mirandas islandske far og halvt grønlandske mor mødtes på Aalborg Universitet og boede i Island i Mirandas første leveår.

Hun taler derfor flydende islandsk, og Mirandas baggrund betyder meget for hende. Det er også herfra interessen for det politike stammer, da der i hendes familie altid er blevet diskuteret politik over spisebordet. På det seneste har meget af snakken gået på skolereformen, som træder i kraft, når klokken i dag ringer ind til time på landets folkeskoler. Det frivillige arbejde med at repræsentere landets 700.000 folkeskoleelever, har været utroligt givende, fortæller Miranda Wernay Dagsson:

”Det har givet mig nogle fantastiske oplevelser. Ud over at få lov til at råbe op og øve indflydelse, så har jeg også gjort mig nogle rigtig gode erfaringer. Blandt andet det at tale foran en stor forsamling har været fedt og lærerigt. Jeg har også kunnet bruge nogle af de kompetencer på skolebænken,” siger hun.

Og netop på skolebænken var Miranda også rigtig dygtig når hun altså ikke var væk til elevrådsmøder eller arbejdede på en af sine mange opgaver for Danske Skoleelever.

Det fortæller hendes tidligere matematiklærer, Louise Hald, der kalder Miranda for en mønsterelev, trods en smule fravær. Matematiklæreren husker en episode, hvor Miranda havde mange opgaver for DSE, men manglede at aflevere en femtedel af en matematikaflevering, der i alt bestod af seks dele.

”Afleveringen var som sædvaneligt løst til perfektion, men jeg måtte jo altså fortælle hende, at hun måtte nøjes med et 10-tal denne gang,” husker matematiklærer Louise Hald, der pointerer, at Miranda ellers altid var super velforberedt.

Den betragtning er klasselærer Brian Thygesen enig i. Han mener, at Miranda er en god rollemodel for landets skoleelever.

”Jeg synes, det er virkelig godt klaret, at hun har mod på den her kæmpe opgave. Hun tager et fuldtidsarbejde det er ret imponerende.”

Miranda fortæller da også, at hun bruger meget tid på jobbet. Det sidste lange stykke tid har hun arbejdet hårdt for, at de danske skoleelever bliver bedre informeret om den nye heldagsskole, som i dag bliver implementeret rundt om i klasselokalerne.

”Jeg håber, at skolereformen bliver taget godt imod, og at man ude på skolerne er gode til at rette til. Man kan ikke altid gøre det rigtigt i første hug, så jeg håber, at vi som elever også kan være med til at præge skoledagen.”