Musikchefen er på. Hele tiden

Henrik Engelbrecht er altid på i arbejdetsom musikchef i Tivoli. I dag er ingen undtagelse, selvom han fylder 50 år

Henrik Engelbrecht blev udnævnt til musikchef i 2010 og skelner efter eget udsagn ikke mellem arbejde og fritid.
Henrik Engelbrecht blev udnævnt til musikchef i 2010 og skelner efter eget udsagn ikke mellem arbejde og fritid. Foto: Nikolaj Lund.

”Jeg er ikke særlig god til at have nerver på. Jeg har ikke rigtig genet, og jeg tror, det måske hænger sammen med dengang, jeg var en lille dreng og spillede i Holbæk Garden.”

Ordene kommer fra Tivolis musikchef, Henrik Engelbrecht, der i dag fylder 50 år. På den runde fødselsdag trækker musikchefen i smoking og stiller sig op på dirigentpodiet i Tivolis Koncertsal, hvor han sammen med havens eget symfoniorkester spiller musik fra forgængeren H.C. Lumbyes repertoire.

På trods af at Henrik Engelbrecht ikke er vant til at dirigere, er det ikke noget, der gør ham nervøs. Han abonnerer ikke på begrebet, siger han. Et liv med musik og masser af optræden har hærdet ham, og han er vant til at være på.

”Jeg tænker altid over, hvad der er det værste, der kan ske. Der værste er vel, at jeg spiller forkert - det er der ikke nogen, der dør af. Hvis jeg laver en fejl, så redder orkestret mig, fordi hemmeligheden ved at være dirigent er at have et godt orkester, der kan spille, uanset hvad man gør.”

Allerede i 12-årsalderen var klassisk musik og opera Henrik Engelbrechts altoverskyggende interesse. Han spillede fløjte i Holbæk Garden og blev senere uddannet fløjtenist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Efter et par år som musiker - blandt andet som assistent i Tivolis Symfoniorkester - var han i 1990'erne en populær radiovært og operaredaktør på DR's P2.

Henrik Engelbrecht blev i 2010 udnævnt til musikchef i Tivoli og har de seneste fem somre stået i spidsen for Nordens største klassiske musikfestival, Tivoli Festival. Her blander han de største internationale navne med helt unge talenter, fortæller Kristeligt Dagblads musikanmelder Peter Dürrfeld, som mener, at musikchefen har sat sit tydelige præg på Tivolis musikalske repertoire. Med sin markante skikkelse og sit store engagement er han en fremragende musikchef, mener Dürrfeld:

”Henrik er dynamisk, og så er han er i dén grad til stede. Han elsker selv at optræde på scenen, og han kender musikerne rigtig godt. Han er meget synlig, og er han ikke selv på scenen, er han altid på sin plads i salen.”

For Henrik Engelbrecht er det vigtigt at udfordre sig selv og hele tiden forsøge at gå nye veje som for eksempel at dirigere Tivoli Symfoniorkester. Og det generer egentlig ikke fødselaren, at han skal arbejde på sin 50-årsfødselsdag, da der i hans verden ikke er forskel på arbejde og fritid.

”Jeg skelner ikke mellem fritid og arbejde. Jeg skelner heller ikke mellem passion og arbejde. Dét, at der er nogle mennesker, som har lyst til at betale mig for noget, jeg egentlig ville gøre alligevel - som at tage rundt i verden og være en del af musiklivet - er et kæmpe privilegium,” siger han.

Henrik Engelbrecht kom ellers lidt i modvind, da han overtog stillingen fra Nikolaj Koppel i 2010. Musikchefen afviste dengang at betale publikum deres penge tilbage, efter at den mexicanske operastjerne, Rolando Villazn, måtte opgive at synge midt under en koncert på grund af problemer med stemmebåndet. Alligevel ser Henrik Engelbrecht kun tilbage på arbejdet med glæde.

”Der er mange negative ting ved alle jobs. Det handler bare om at se på helheden. Og når man så fylder 50 år, kan man kigge tilbage og se på, hvad der har fyldt mest de sidste 25 år. Og der må jeg sige, at det var kæmpestort, da jeg for eksempel var med til at åbne operaen, da jeg arbejdede på Det Kongelige Teater. Selvom der har været dårlige sager, så er der en stor overvægt af højdepunkter.”

Det eneste, der kan få Henrik Engelbrecht til at lede tankerne væk fra musikken, er, når han leger med sin ni-årige datter i privaten i København.