Den empatiske julekalendermager

Manuskriptforfatter og instruktør Poul Berg står bag DR 1's julekalender ”Tidsrejsen”, der starter i dag. For ham er det en forpligtelse at lave tv-serier, børn og unge kan spejle sig i

I dag starter DR 1's julekalender ”Tidsrejsen”, som Poul Berg har skrevet manuskript til. - Foto: Agnete Schlichtkrull
I dag starter DR 1's julekalender ”Tidsrejsen”, som Poul Berg har skrevet manuskript til. - Foto: Agnete Schlichtkrull.

For 40 år siden sang de tre dukker Anton, Kaja og Knud for første gang ”fire strømper uden fod, en tomat så rød som blod og en gammel gulerod ka' du få for en krone”.

I aften sidder Poul Berg og hans datter ved skærmen for at se den legendariske julekander med dukkerne, der bliver sendt for femte gang på DR siden 1974.

I mange år sad dukker, bamser, nisser, trolde, prinser og prinsesser på julens tv-fortælling. Men de seneste 10 år har julekalenderen også taget en anden og mere familievenlig form, der kombinerer virkelighed og juleeventyret. Den udvikling har Poul Berg som manuskriptforfatter til en række julekalendere været med til at præge, ligesom han også er manden bag årets DR-julekalender, ”Tidsrejsen”. Den handler om den skilsmisseramte pige Sofie på 9 år, der drømmer om, at hendes mor og far skal finde hinanden igen, så de kan fejre jul sammen.

44-årige Poul Berg har arbejdet for at skrive en julekalender til alle aldre, og som især kan ramme noget eksistentielt i børn og unge ud fra deres virkelighed, samtidig med at et spændende eventyr udfolder sig på skærmen. En god julekalender forsøger at sætte tilværelsens vanskelige emner i handling, mener Poul Berg, som var med til at skrive DR's tv-julekalender ”Absalons hemmelighed”, der blev sendt i 2006 og 2010.

Poul Berg har arbejdet på DR's B&U-redaktion og DR Fiktion i mange år og lavet flere familiedramaserier. Han er forfatter til blandt andet den prisbelønnede serie ”Mille”, der handler om at miste, som han også instruerede.

Poul Berg mener, at en julekalender skal være underholdende, men den skal samtidig have en eksistentiel bundklang, der forholder sig til den virkelige verden.

I hans øjne har julekalendergenren udviklet sig gennem årene fra dukkehistorier som ”Jullerup Færgeby” over folkekomedier til mere realistiske historier med emner som eksempelvis skilsmisse.

Poul Berg er født i Aarhus og debutterede som instruktør med novellefilmen ”True Story” i 1998 og skrev og instruerede herefter et par kortfilm, inden han kom til B&U-afdelingen i DR.

Inspiration henter han fra sine omgivelser, ligesom han forsøger at bevæge sig ind i fremmede miljøer for at lære nye menneskekarakterer at kende.

Det handler ifølge ham selv gennemgående om at skabe en forståelse for empati hos seerne, om at leve sig ind i andre menneskers liv og problemer og kunne omfavne og håndtere dem.

Poul Berg er særligt optaget af årene fra barn til teenager, hvor verden åbner sig og synet på forældre, familie og relationer ændrer sig. Han mener, at fortællinger på tv for børn og unge er en forpligtelse for Filminstituttet, forfattere og institutioner. Tv-serier og film kan nemlig vise børn og unge, hvordan livet også kan være og kan tale deres sprog - og samtidig minde voksne om deres egen ungdom. Selv husker Poul Berg især Bille Augusts film ”Zappa” som en af de største oplevelser.

Poul Berg iagttager udviklingen i tv-serier i disse år med stor spænding. Der bliver lavet store, dyre serier, både i udlandet og i Danmark, som efterhånden overgår spillefilmen. Tv-serie-seerne er mere loyale, og i dag er det skaberne af spillefilmen, der skal genopfinde formatet, mener Poul Berg.

Han henter også sin inspiration i skønlitteraturen, som han selv har prøvet kræfter med i en romanversion af ”Tidsrejsen”, der er udkommet fra forlaget Peoples'Press.

Poul Berg og hustru bor på Vesterbro i København med deres datter. Hans hobby er fodbold, så længe kroppen tillader det, og først og fremmest skriveriet, som også er hans arbejde.