En ballerina takker af

Efter 34 år i Den Kongelige Ballet trækker solodanser Silja Schandorff sig nu tilbage fra scenen. Den Reumert-præmierede danser vil blive husket for sit kunstneriske udtryk i verdensklasse

Det særlige ved Silja Schandorff beskrives af balletkendere som en kombination af hendes tekniske kunnen, høje ambitionsniveau og fængslende udstråling. --
Det særlige ved Silja Schandorff beskrives af balletkendere som en kombination af hendes tekniske kunnen, høje ambitionsniveau og fængslende udstråling. --. Foto: Søren Bidstrup.

I 34 år har balletten fyldt en meget stor del af Silja Schandorffs liv, men nu er det slut. I aften danser hun sin sidste forestilling som prima-ballerina på Det Kongelige Teater.

Den 40-årige solodanser kom ind i balletverdenen som seks-årig. Hendes far, Axel Schandorff, er forhenværende professionel cykelrytter med en serie medaljer og status af to gange sølvmedalje i VM. Hendes mor, Runa Wendrup, var også balletdanser og havde danset på Pantomimeteatret i Tivoli. Fart og bevægelse lå i familien, og fem-årige Silja Maria Wendrup Schandorff begyndte på Ole Palles Ballet Institut.

Til optagelsen på Det Kongelige Teaters Balletskole i 1975 strøg Silja Schandorff lige ind i den ellers lukkede verden. Det var en stor oplevelse, men personligt var det svært for den lille pige. Hendes mor var imod, at hun skulle gå på skolen, og Silja Schandorff har sagt, at hun følte misundelse fra moderens side. Forholdet mellem de to var i mange år anstrengt, men de fik talt ud før moderens død.

Anderledes stolt har Axel Schandorff hele livet været af datteren. Han har lavet en stor samling scrapbøger fra datterens karriere og har set alle forestillinger, hun har medvirket i. Ud over forholdet til forældrene har Silja Schandorff hele livet været meget privat om sin person. Livet uden for scenen angår ikke pressen, og hun har da også holdt sig fra at give store og afslørende interviews. Helt har hun dog ikke kunnet undgå det, og især da hun i starten af 1990'erne blev udnævnt til kongelig solodanser og samtidig var kæreste med Peter Bo Bendixen, fattede medierne interesse for hende.

Efter de første par nærgående interviews fik hun dog nok, og når hun siden har udtalt sig, er det udelukkende om kunsten og glæden ved dansen. For den har næsten altid været der. Bortset fra et stykke tid i puberteten, hvor hun skød i vejret og følte sig for stor til det klassiske ballerina-ideal, har hun elsket balletten. Gennem de mange år på Det Kongelige Teater har hun danset nogle af de største partier i blandt andet Svanesøen, Tornerose, Manon, Giselle, Sylfiden og Romeo og Julie.

Desuden har hun fået skabt flere værker specielt til sig, hvoraf særligt Partita blev hendes store gennembrud i 1990. Også udlandet har holdt øje med den høje, slanke ballerina. Silja Schandorff har i flere omgange optrådt i New York, hvor blandt andet den amerikanske avis The Washington Post bemærkede hendes verdensklasse. Når hun i aften danser af, bliver det i den romantiske klassiker Giselle. For en udsolgt sal får Silja Schandorff for alvor mulighed for at vise sit store repertoire fra kærlighed over skælvende vanvid til den uundgåelige udgang, døden. Det særlige ved Silja Schandorff beskrives af balletkendere som en kombination af hendes tekniske kunnen, høje ambitionsniveau og fængslende udstråling. Det kommer til fulde til udtryk i Giselle, som Silja Schandorff selv har valgt at danse af i.

Hvad hun skal lave nu, vil Silja Schandorff ikke ud med, men hun glæder sig til at hvile benene og nyde at have tid til andet end ballet. Hun forlader sig ikke helt kunsten, for hun har været instruktørassistent på baletten Othello på Det Kongelige Teater, og også fremover vil Silja Schandorff kunne findes på Gamle Scene på Kongens Nytorv. Dog ikke på scenen, men i kulisserne, hvor hun øser af sin enorme viden om ballettens væsen.

barslev@kristeligt-dagblad.dk