En dirigent med musikalsk spændvidde

Thomas Dausgaard, der for to år siden forlod posten som chefdirigent for DR Symfoniorkestret, har kalenderen fyldt med opgaver i udlandet 3-4 år frem. I morgen fylder han 50 år

Den musikalske spændvidde, variationen og orkestrenes kvalitative niveau er afgørende for, hvilke opgaver Thomas Dausgaard siger ja tak til. –
Den musikalske spændvidde, variationen og orkestrenes kvalitative niveau er afgørende for, hvilke opgaver Thomas Dausgaard siger ja tak til. –. Foto: Ulla-Carin Ekblom/thomasdausgaard.com.

Det begyndte med, at han slog på nogle potter og pander som akkompagnement til sin fars klaverspil, og er foreløbig endt med, at han er blevet en af verdens mest efterspurgte dirigenter, der tre-fire år frem i tiden har fyldt sin kalender med opgaver i USA, Canada, Japan, Kina, Australien samt alle de europæiske hovedstæder, der har symfoniorkestre af høj kvalitet.

Thomas Dausgaard, der fylder 50 år i morgen, var sig tidligt bevidst, at han skulle være noget ved musikken. Da perioden med samspillet med faderen var overstået, tilbragte han som dreng mange fritimer med at lytte til Radiosymfoniorkstret, nu DRs symfoniorkester, under dets prøver. Det skete også, at han pjækkede fra skole for at snige sig ind på sin faste plads på syvende række i Radiohusets Koncertsal på Rosenørns Allé i København. Dengang som nu var han optaget af den musikalske proces, et orkester gennemgår fra den første prøve til mødet med publikum.

Den proces står han nu som den øverste ansvarlige for på dirigentpodier overalt i verden. Den dybe koncentration, passionen, perfektionismen og kompromisløsheden er blevet hans varemærke, og som den fyldte kalender vidner om, er hans arbejde efterspurgt og omgærdet af dyb respekt.

LÆS OGSÅ: Manden med magten

Indtil for to år siden stod han som chefdirigent i spidsen for DR SymfoniOrkestret, en stilling som han i 2004 som den første dansker blev udnævnt til. Han bragte flere nyskabelser med sig, eksempelvis metrokoncerter og operaopførelser i Christiansborg Ridehus, ligesom han gav torsdagskoncerterne et mere udfordrende indhold og ikke mindst udgav en række meget roste cder med orkestret.

Selvom han i 2011 valgte at blive freelance for at hellige sig sine internationale opgaver, har han dog som æresdirigent fortsat tilknytning til DR Symfoniorkestret. For et par uger siden indspillede han således komponisten Bent Sørensens Intermezzi fra operaen Under Himlen med orkestret.

Thomas Dausgaard er i dag chefdirigent for Det Svenske Kammerorkester, men har altså derudover som freelancer det meste af verden som sin arbejdsplads. En god sæson er for Thomas Dausgaard en sæson, hvor han har dirigeret mange forskellige værker.

Den musikalske spændvidde og variationen samt naturligvis orkestrenes kvalitative niveau er afgørende for, hvilke opgaver han siger ja til. Han føler sig dybt privilegeret over selv at kunne vælge dirigentopgaver til og fra.

Han siger selv, at han forsøger at yde alle værker mere end retfærdighed og få det bedste frem i musikerne. Samtidig er der altid en ekstra dimension, der hverken afhænger af orkestret eller dirigenten, men som opstår i mødet med publikum. Det møde opfatter han som noget guddommeligt, der ligger uden for ham selv.

Thomas Dausgaard er gift med Helle Hentzer Dausgaard, der er teolog og arbejder i Folkekirkens Skoletjeneste. Parret har tre sønner på 11, 16 og 19 år. Familien, der bor i Klampenborg nord for København, er hans vigtige omdrejningspunkt, og trods sin omfattende rejseaktivitet er han sjældent væk fra familien i mere end to uger ad gangen.

Lige nu holder den verdensberømte dirigent sommerferie med sin familie. De første opgaver derefter lyder på en Beethoven-cyklus i Sverige og Mahlers sjette symfoni i London.