En etisk røst i debatten om døde flygtningebørn

Claes Amundsen, leder af Red Barnets kommunikationsafdeling, advarer mod forråelse efter, at billeder af en afdød treårig bådflygtning er blevet delt over hele verden

50-årige Claes Amundsen har arbejdet med at formidle budskaber for nødhjælpsorganisationer i 22 år. Han mener ikke, at det voldsomme billede af en afdød treårig bådflygtning for alvor vil ændre holdningen til flygtninge. Tværtimod frygter han, at billedet vil resultere i en følelse af afmagt. -
50-årige Claes Amundsen har arbejdet med at formidle budskaber for nødhjælpsorganisationer i 22 år. Han mener ikke, at det voldsomme billede af en afdød treårig bådflygtning for alvor vil ændre holdningen til flygtninge. Tværtimod frygter han, at billedet vil resultere i en følelse af afmagt. - . Foto: Red Barnet.

En række uhyggelige billeder af et livløst, syrisk barn, der er skyllet i land på en strand i Tyrkiet, er blevet en central del af den store debat om Europas migrantkrise. Store aviser som for eksempel britiske The Independent har retorisk spurgt: ”Hvis disse ekstraordinært stærke billeder af et dødt syrisk barn skyllet op på en strand ikke ændrer Europas holdning til flygtninge - hvad kan så?”

Mens flertallet af både danske og internationale medier har viderebragt fotografierne, så har Red Barnets kommunikationschef Claes Amundsen advaret danskerne mod at dele de uhyggelige billeder på Facebook. Opfordringen om at vise respekt for den afdøde treårige Aylan Kurdi kom samtidig med, at indsamlere fra Red Barnet i denne weekend stemte dørklokker for at samle otte millioner kroner ind til børn i katastrofer.

Red Barnets 50-årige kommunikationschef mener, at offentliggørelsen af billeder af døde børn er et udtryk for et skred.

”Sagen er vigtig for os, fordi vi er sat i verden for at beskytte børn mod alt ondt. Vi reagerede i første omgang, da de uhyggelige billeder af døde børn på en strand i Libyen blev delt 100.000 gange på Facebook forrige weekend. Har de afdøde børn og deres nærmeste pårørende givet tilladelse ? Betyder den geografiske afstand, at vi deler billeder uden tilladelse, mens vi aldrig ville dele billeder af et dansk barn, der var blevet offer for en trafikkatastrofe ?” lyder spørgsmålet fra Claes Amundsen. Han mener ikke, at de uhyggelige billeder fremmer børnenes sag.

”Det er vores erfaring, at så hjerteskærende billeder mest af alt vækker afmagt i folk frem for at få dem til at handle.”

Ordene kommer fra en mand, der ellers er kendt for at forsøge at udvide det kreative rum og gøre tingene anderledes. Som for eksempel da en almindelig dansk familie sidste år skulle leve en uge på nødhjælpsrationer op til Red Barnets årlige landsindsamling. De sociale medier stiller ifølge Claes Amundsen de humanitære foreninger i et dilemma. De giver en tæt kontakt til støtterne, men interessen er også flygtig og baseret på følelser. Eller som Claes Amundsen har udtrykt det til netmediet U-landsnyt.

”Når jeg lægger et billede på af min kat eller en solnedgang ud, får jeg flere likes, end når det handler om Red Barnets humanitære arbejde.”

Claes Amundsen er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Efter nogle år i tv-branchen fik han job i Røde Kors i 1993, hvor han i en årrække ledede informations- og indsamlingarbejdet under den tidligere generalsekretær Jørgen Poulsen. Claes Amundsen har også arbejdet som privat konsulent for flere nødhjælpsorganisationer og i Mellemfolkeligt Samvirke. Claes Amundsen fortæller, at han tidligt var optaget af verdens uretfærdigheder, men at han aldrig har været politisk engageret.

”Som journalist har jeg heller aldrig været den, der var optaget af at bide borgmesteren i haserne. Men det interesserede mig at gøre komplicerede emner tilgængelige for almindelige mennesker,” fortæller Claes Amundsen. Netop derfor trives han godt i humanitære organisationer som Røde Kors og Red Barnet, der engagerer bredt.

Det vakte stor opmærksomhed, da Red Barnet i juni afskedigede den mangeårige generalsekretær Mimi Jakobsen på trods af, at Red Barnet de seneste ti år er blevet langt mere synlig. Ifølge Claes Amundsen er antallet af faste bidragydere vokset med 20 procent de seneste år til omkring 20.000. Desuden har Red Barnet udvidet samarbejdet med det private erhvervsliv og modtog for nylig en historisk stor donation fra firmaet Bestseller på godt 18 millioner kroner.

Claes Amundsen fortæller, at han oplever ”noget næsten musisk ved at få holdningskampagner til at smelte sammen kampagner for at samle penge ind”.

Privat bor Claes Amundsen i det yderste hus i Lejre uden for Roskilde. Navnet Amundsen skyldes en norsk far, og Claes Amundsen er i dag norsk statsborger ”på grund af en vis sentimentalitet i forhold til de norske rødder”. I den sparsomme fritid er kommunikationschefen ivrig kajakroer. Claes Amundsen har en kæreste og to bonusbørn.