Fra heste til Händel

I en tidligere hestestald på Islands Brygge ligger nu landets eneste privatejede koncertsal, hvor Mogens Dahl er direktør og dirigent. Og ligesom julen står for døren, gør koncertgæsterne det også, når Mogens Dahl Kammerkor traditionen tro opfører Händels ”Messias”

Normalt udspiller klassiske koncertersig i offentligt regi. Men i 2006 etablerede Mogens Dahl Danmarks første privatejedekoncertsal på Islands Brygge i København.På trods af en sløv første sæson er salen i dag et succesfuldt koncertsted med et trofastpublikum. -
Normalt udspiller klassiske koncertersig i offentligt regi. Men i 2006 etablerede Mogens Dahl Danmarks første privatejedekoncertsal på Islands Brygge i København.På trods af en sløv første sæson er salen i dag et succesfuldt koncertsted med et trofastpublikum. - . Foto: Esben Salling/Scanpix.

Oprindeligt var det en staldbygning. I salen stod hestene, og i foyeren var vognene parkeret. I dag danner den gamle bygning fra 1901 på Islands Brygge i København ramme om Mogens Dahl Koncertsal. Det har den gjort siden 2006, hvor den blev landets første og eneste privatejede klassiske koncertsal, der på trods af en sløv start snart kan fejre 10-årsjubilæum. Det samme kan kammerkoret, som i december opfører Händels ”Messias” i samarbejde med London-ensemblet The Orchestra of the Age of Enlightenment.

Mogens Dahl er født i 1953 i Thisted. Fra første dag har hans liv været præget af musik. Han er opvokset i en søskendeflok på seks i et musikalsk hjem, hvor et af samlingspunkterne var klaveret.

I 1980 blev han uddannet cand.phil. i musikvidenskab fra Aarhus Universitet, og tre år senere blev han dirigent fra Det Jyske Musikkonservatorium. Siden har han blandt andet været lektor ved institut for musik på Aalborg Universitet og syngemester på Den Jyske Opera, inden han flyttede til København med sin kone, Jette Egelund, for at starte sin egen koncertsal i den gamle staldbygning.

”Det her er lidt af en drøm for mig. At få et musikhus til at vokse frem, hvor nøgleordene er kammerkoncerter, høj kunstnerisk standard, intimitet, nærvær og smukke omgivelser,” sagde Mogens Dahl til Kristeligt Dagblad, en måneds tid efter at koncertsalen for knap 10 år siden åbnede.

Det gik imidlertid op ad bakke med drømmen i begyndelsen. På selve åbningsdagen havde Mogens Dahl gjort klar til at byde den københavnske musikpresse velkommen, men kun to praktikanter fra TV 2 Lorry dukkede op.

”At starte en privatejet koncertsal stred mod enhver naturlov. At drive en koncertsal for kammermusik er noget af det mest umulige, fordi kammermusikken har de mest konservative musikelskere, der findes. Og for 10 år siden var Islands Brygge ikke just noget, man skrev hjem om. Det var et ret skummelt sted,” fortæller han. På en god dag blev der solgt 20 billetter.

”Det er ikke en kunst at lave første sæson, for man kan altid gå ned med et ordentligt brag efterfølgende. Kunsten er at blive ved til 10. sæson,” har Mogens Dahl længe sagt.

For hvis man siger tingene tilpas mange gange, er der større chance for, at det lykkes. Den milepæl er nu nået, og i dag kniber det ikke med at fylde koncertsalen, der kan rumme 220 gæster. Men det krævede hårdt arbejde, fremhæver Mogens Dahl. Han har ikke alene svinget dirigentstokken, men også toiletbørsten for at holde koncertsalen kørende.

”Selvom jeg er blevet 50 år ældre på 10 år, har det været det hele værd. Vi har gjort os umage hele vejen for at gøre det, vi syntes, var det rigtige og invitere de kunstnere, vi syntes, var de bedste. Det har vi kunnet, fordi vi er privatdrevet,” siger han.

I årenes løb har salen huset både danske og internationale navne som Trio con Brio Copenhagen, cellisten Andreas Brantelid, violinisten Nikolaj Znaider, pianisten Angela Hewitt og Tokyo Kvartetten. Koncertsalens hjerte er musikken, men den danner også ramme om både møder, fester og konferencer. Så selvom det musikalske projekt stred mod naturloven, er det netop den tilgang, der har forvandlet den gamle staldbygning til et prestigefyldt koncerthus.