Historien findes både i de små genstande og i det store landskab

Det er en erfaren og pertentlig museumsdirektør med en forkærlighed for de gode fortællinger, der til december sætter sig i spidsen for Museum Sønderjylland

 I de senere år har Henrik Harnow som leder af Jernbanemuseet i Odense været med til at formidle den danske kulturarv på skinner. Nu skal han lede Museum Sønderjylland. –
I de senere år har Henrik Harnow som leder af Jernbanemuseet i Odense været med til at formidle den danske kulturarv på skinner. Nu skal han lede Museum Sønderjylland. – . Foto: Jernbanemuseet.

Egentlig kan det føres tilbage til Coalbrookdale Museum i England. Det er en samling af museer, der sætter fokus på den industrielle revolution, der startede i området, da kvækeren Abraham Darby i 1709 som den første smeltede jern med stenkul.

I 1988 var den dengang 27-årige historiestuderende Henrik Harnow på udveksling i England, og han blev fascineret af den måde, englænderne havde indrettet museet. I stedet for blot at have Darbys ovn udstillet, var der omkring egnen skabt en fortælling, som både fortalte den lille historie om Darbys opfindelse og den store om den industrielle revolution, der forandrede verden.

Henrik Harnow havde egentlig tænkt, at han skulle gå forsker- vejen, men i stedet blev inspira- tionen fra Coalbrookdale Museum begyndelsen på hans karriere som museumsmand. En karriere, der har ført ham omkring Industrimuseet i Frederiksværk, Danmarks Grafiske Museum samt Odense Bys Museer, og som nu er ført til, at den 55-årige historiker den 1. december sætter sig i direktørstolen for Museum Sønderjylland.

Henrik Harnow er opvokset i Odense, hvor han tidligt fik museumsfascinationen ind under huden. Hans far var forvalter af et jernstøberi, og selvom han ikke havde nogen høj uddannelse, var faderen et nysgerrigt menneske og tog sin søn med rundt på byens museer. Her fik Henrik Harnow fornemmelsen af sin fars interesse i det historiske, og de kunne få timer til at gå med at se stenøkser på række.

Det er den fascination, Henrik Harnow gerne vil vække hos folk på museerne rundtom i landet. Han nævner selv det at stå med en gruppe mennesker i et landskab eller i en by og fortælle noget om stedet – både det, man kan se, og det, der rækker tilbage i tiden – som det bedste ved at arbejde på et museum. For historien er rundt omkring os hele tiden, hvad enten den ligger i jorden som arkæologiske genstande eller findes i de bygninger, vi bor i.

Måske er det også derfor, Henrik Harnow beskrives som et pertentligt menneske, der går op i det originale. En ven fortæller, hvordan han har brugt utallige timer på at kitte og male vinduerne i en gammel villa, han boede i for nogle år siden. I stedet for at udskifte dem med moderne termoruder, som vennerne rådede ham til, ville Henrik Harnow hellere gøre arbejdet med vinduerne, for de hørte til huset og var med til at fortælle dets historie.

Henrik Harnow er uddannet cand.phil. i historie fra Odense Universitet i 1988 og blev ph.d. i historie fra Københavns Universitet i 1996.

I de senere år har Henrik Harnow som leder af Jernbanemuseet i Odense været med til at formidle den danske kulturarv på skinner – en opgave, der forbinder hans interesse for den tekniske og industrielle del af historien med museumsformidlingen.

I Sønderjylland kommer han til at videreføre den fusion, som i 2006 bandt flere museer i blandt andet Haderslev, Tønder og Sønderborg sammen i ét museum med flere afdelinger. Og der er masser at gå i gang med, mener Henrik Harnow, for netop grænselandet har et stort potentiale formidlingsmæssigt. Det er fuld af gode historier, som trækker både på de enkelte egne og på hele samspillet mellem Danmark og Tyskland.

Når Henrik Harnow ikke har travlt med museumsledelse eller skriver historiske bøger, spiller han guitar med nogle gamle venner eller cykler land og rige rundt. Ofte alene for at klare hovedet, og fordi man med Harnows ord tænker godt, når man har modvind.

Henrik Harnow er skilt og har to voksne børn med sin ekskone