Besøg Monets have i Giverny

Impressionismens have Monets Have er et overflødighedshorn af planter og blomster, og det er stedet, hvor maleren Claude Monet fik inspiration til en lang række af sine store værker

Åkanderne i Monets Have har været motivet for en lang række af kunstnerens billeder. --
Åkanderne i Monets Have har været motivet for en lang række af kunstnerens billeder. --. Foto: Poul Nielsen.

Kommer man i egen bil, vil det være synd at køre til den parkeringsplads, der ligger nærmest Monets Have i den lille by Giverny nordvest for Paris i Frankrig.

Så snyder man nemlig sig selv for en spadseretur gennem en sand tidslomme i form af vejen Rue Claude Monet, der fører frem til Monets Have.

Så parker bilen ved først givne mulighed og gå de 500-600 meter frem til haven. Så kan man undervejs næsten forestille sig, hvordan lokalområdet har været på Monets tid med markerne, haverne, husene bygget i sten og ikke mindst fred og ro – hvis man kan abstrahere fra de biler, de lokale beboere i dag benytter.

Claude Monet bosatte sig i 1883 som 43-årig i Giverny, og ligesom malerkunsten var det vigtigste for ham, blev det at skabe en have det næsten også. Hans have, der i dag er åben for offentligheden, er overvældende med et overflødighedshorn af træer, buske og blomster i hele farvespektret.

Under et besøg i september er de store bede foran huset fyldt med roser i røde nuancer. For blot at nævne nogle ganske få af havens planter er der piletræer, popler, bambus, et japansk æbletræ, kastanietræer, limetræer, juleroser, klokkeblomster og solsikker.

Claude Monet købte planter fra store dele af verden for på den måde – så vidt vejret tillod det – hele året at have planter, der blomstrede. Om det også er tilfældet i dag, er svært at afgøre for den almindelige besøgende, eftersom haven er lukket fra 1. november til 31. marts.

Monet havde adskillige gartnere til at arbejde for sig. Efter at have boet på stedet i næsten 10 år købte han et stykke jord på den anden side af den vej, der i dag deler haven – på den tid var vejen en jernbane.

På det nye jordstykke fik han lavet en sø omkranset af træer, der voksede sig store og skyggefulde, og med åkanderne i vandet og de skiftende scenerier, som solens gang, skyerne og træerne skabte, havde han det perfekte arbejdssted for sin malerkunst.

Haven er af japansk tilsnit, hvilket blandt andet kan ses på den lille bro. Monet selv var aldrig i Japan, men i sit hus havde han en større samling japanske træsnit, som i en periode inspirerede ham i malerkunsten.

Om det er haven med åkanderne eller den oprindelige have, der er mest spændende, er svært at sige.

Men i den oprindelige have er der flere steder mellem de lange gange, plænerne og bedene med blomster opstillet bænke. Er man heldig at besøge haven på en dag, hvor de besøgende ikke vælter over hinanden, kan man sætte sig på en bænk, lukke øjnene halvt og næsten se for sig, at dér – lidt henne ad en af de grusbelagte gange – står Monet med sit staffeli og er ved at skabe et af sine store værker.

Et sted i haven er der i øvrigt også en æblehæk. Det er æbletræer, der jævnligt er klippet ned i cirka en meters højde, og de er vel godt en halv meter brede, så de danner en hæk.

I september bærer de grønne æbler, men kun på den side af æblehækken, hvor der ikke er adgang for besøgende, og man kan ikke nå æblerne fra publikumssiden!

Når man har fået nok af haven, venter Monets hus, hvis facade støder op til haven. Bomber kastet under Anden Verdenskrig gav huset svære skader, og tidens tand gjorde det værre.

I en periode på omkring 10 år blev huset så genopbygget med hjælp fra sponsorer, og siden 1980 har ejendommen været åben for offentligheden.

Man kan blandt andet se køkkenet, soveværelset, spisestuen og en stue, hvor væggene er fyldt med Monets værker – dog ikke originalerne, men reproduktioner. Alligevel er det imponerende på ét sted at se så mange af Monets billeder. Bemærkelsesværdig er også spisestuen med sin gennemførte solgule farve, mens køkkenet er holdt i en kølig blå.

Fra Monets soveværelse på førstesalen, hvor den seng, han døde i den 5. december 1926, fortsat står, er der en flot udsigt over haven, hvor man bedre fornemmer, hvilken enorm præstation det var at skabe den. Så selvom Monet ikke med egne hænder har plantet alle træer og buske, er det hans visioner om en storslået have, der står tilbage.

Museet Ordrupgaard nord for København har i øvrigt frem til den 20. marts en udstilling med temaet "Møde med Japan. Degas, Monet, Gauguin...".

rejser@k.dk

Et af Claude Monets mange billeder med åkander, malet i haven i Giverny. -
Et af Claude Monets mange billeder med åkander, malet i haven i Giverny. - Foto: .
Et udateret foto af Claude Monet i Haven i Giverny. I baggrunden anes hans hus, som senere blev udbygget. --
Et udateret foto af Claude Monet i Haven i Giverny. I baggrunden anes hans hus, som senere blev udbygget. -- Foto: EPAFondation Claude Monet Giverny.
Monets hus ligger med facaden ud mod haven. --
Monets hus ligger med facaden ud mod haven. -- Foto: Poul Nielsen.