Ny Starbucks-kampagne mod racisme møder stor kritik

Den amerikanske kaffevirksomhed kritiseres voldsomt efter at have iværksat stort anlagt anti-racisme kampagne

Starbucks, og direktøren Howard Schulz, er kommet i kraftig modvind efter deres nye anti-racisme kampagne, som mange kritikere føler er at lukrere på en 400 år lang racepolitisk tragedie.
Starbucks, og direktøren Howard Schulz, er kommet i kraftig modvind efter deres nye anti-racisme kampagne, som mange kritikere føler er at lukrere på en 400 år lang racepolitisk tragedie.

Kaffekæden Starbucks Coffee Company er kommet i et negativt søgelys oven på en ny kampagne, hvor virksomhedens kaffesælgere skal italesætte racisme over for deres kunder. På kaffekopperne står der ydermere "RaceTogether", som er kampagnens hovedslogan. Det skriver den amerikanske avis The Huffington Post

Kampagnen blev angiveligt født ud af de racemotiverede skyderier i den amerikanske by Ferguson i august sidste år. Meningen med Starbucks' kampagne er angiveligt "at stimulere diskussioner om raceproblematikken," ifølge Starbucks selv.

Men kampagnen er blevet voldsomt kritiseret, siden den blev søsat tidligere på ugen. Både den brede offentlighed og eksperter peger på, at Starbucks' budskaber er nedladende, overfladiske og er en billig måde at profitere på store sociale problemer på, fordi kampagnen i virkeligheden bare er endnu en reklame forklædt som socialt engagement. Det skriver den engelske avis The Daily Post.

Ekspert i virksomhedsetik og direktør for konsulentvirksomheden Sustainor, Dennis Friis Thaagaard, er modsat kritikerne positiv og udtrykker sin respekt over for kampagnen:

"Det er utroligt modigt af Starbucks at lave sådan en kampagne. Det er et godt eksempel på en global virksomhed, som tager samfundsansvar. De har tidligere lavet værdibaserede kampagner." 

Dennis Friis Thaagaard tror ikke på, at det er et reklamestunt. Han anfører, at Starbucks er gået ind i kampagnen med åbne øjne, fordi virksomheden føler, at kampagnen stemmer godt overens med virksomhedens egne værdier. Virksomheden har, ifølge ham, været klar over, at kampagnen vil dele vandene.

"De vil helt sikkert tabe nogle kunder, men også vinde nogle nye. Starbucks kan som global virksomhed være med til at kaste mange små sten i vandet over hele verden og dermed skabe international opmærksomhed om emnet," uddyber han og siger, at Starbucks som kaffevirksomhed også griber i egen barm, når man tænker på kaffeproduktionens slavehistorik, som danner grundlag for de nuværende raceudfordringer i USA.

"Lignende kampagner har haft alvorlige følger for en virksomheds image. For eksempel Danske Banks kampagne "New Standard" lukrerede på den økonomiske krise. Noget, som overhovedet ikke passede på bankens egne værdier. Der skal være en skarp overensstemmelse mellem virksomhed og kampagne," siger Dennis Friis Thaagaard.

På det sociale medie Twitter har modstanden mod Starbucks' kampagne dog også været stor. Èn bruger skriver ironisk, at det at tage en hurtig kaffesnak om et 400 år gammelt komplekst emne er absurd. 

Kampagnen figurerer stadig på virksomhedens hjemmeside. Kritikken tvang dog hurtigt en højt placeret direktør, Corey duBrowa, i virksomheden til at slette kampagnen fra sin Twitter-konto, fordi "han var overvældet over voldsomheden og tonen i debatten."

Starbucks har siden udtalt i en offentlig meddelelse, at de som virksomhed vidste, hvad de gik ind til:

"Vi vidste, at det ikke ville blive nemt, men vi føler, at det er det værd."